امروز: شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 12 شوال 1445 | 2024-04-20
کد خبر: 68716 |
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸ |
ارسال به دوستان
پ

به گزارش پایگاه خبری بانکداری نوین ،  بر اساس برنامه بودجه ۱۴۰۲ در ماده ن احکام مرتبط با خصوصی سازی و واگذاری سهام دولتی، دولت موظف است از محل سهام متعلق به دولت یا شرکت‌های دولتی در بنگاه‌های قابل واگذاری قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی در سقف ردیف درآمدی […]

به گزارش پایگاه خبری بانکداری نوین ،  بر اساس برنامه بودجه ۱۴۰۲ در ماده ن احکام مرتبط با خصوصی سازی و واگذاری سهام دولتی، دولت موظف است از محل سهام متعلق به دولت یا شرکت‌های دولتی در بنگاه‌های قابل واگذاری قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی در سقف ردیف درآمدی ۳۱۰۵۰۰ نسبت به واگذاری سهام عدالت به کلیه جاماندگان مشمول دریافت این سهام، اقدام کند و گزارش اجرای این بند را هر سه­ ماه یک­بار توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی به کمیسیون‌های اقتصادی و اجتماعی مجلس شورای اسلامی ارسال شود. اعطای سهام عدالت به جاماندگان که قانون پیش از این هم بر آن تاکید داشته است.

در سال ۱۳۸۴ پس از تصویب و اجرایی شدن طرح سهام عدالت تعدادی از افراد به دلایل مختلف از ثبت نام و دریافت این سهام جا ماندند و پس از آن مدام اخبار مختلفی از اعطای سهام به جاماندگان در دولت‌های متخلف مخابره می‌شود. اعطای سهام عدالت به جاماندگان که حتی بند ج سیاست‌های کلی اصل ۴۴ به واگذاری سهام به طبقات مختلف مردم اشاره دارد، اما تاکنون علیرغم تاکیدات چند مرتبه‌ای قانون همچنان در هاله‌ای از ابهام است!

 

۵ آذر ماه بود که باشگاه خبرنگاران جوان برای اجرای بحث اعطای سهام عدالت به جاماندگان موضوع را از وزیر اقتصاد پیگیری کرده و او گفته بود: هنوز آئین نامه اینکه چه سهامی از کدام وزارتخانه‌ها باید برای اعطای سهام عدالت اختصاص پیدا کند مورد توافق وزاری مربوطه قرار نگرفته است.

 

 

این مقام مسئول بیان کرد: به محض اینکه وزارتخانه‌های مربوطه موافقت کنند که چه سهامی باید در این سبد قرار گیرد آئین نامه به جهت پرداخت به ذی نفعان و جمعیت تحت پوشش نهاد‌های حمایتی کاملا آماده برای اجرایی شدن است و منتظر هستیم سهام مورد نظر خود را اعلام کنند.

حالا بیش از دو ماه است که از سخنان وزیر اقتصاد می‌گذرد، اما همچنان خبری از اجرای این بند قانونی نیست! در همین خصوص روز گذشته باشگاه خبرنگاران جوان مجدد موضوع را از وزیر اقتصاد پیگیری کرد و او بیان کرد: نو مشمولان سهام عدالت شناسایی شدند و ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مورد تأیید قرار گرفتند. باید مراحل قانونی برای عرضه سهام به نومشمولان انجام شود که نیازمند مصوبه هیأت وزیران است. با توجه به اینکه برخی از اعضای این هیأت با سهام شرکت‌های سرمایه پذیر موافقت نکرده بودند، این کار انجام نشده و امید است در بهمن ماه موافقت وزارت‌خانه‌ها را دریافت کنیم.

اعطای سهام عدالت به جاماندگان که هربار وعده آن داده می‌شود و حتی قانون هم بر آن چندین مرتبه تاکید کرده، اما همواره به بهانه‌های مختلف اجرای آن از سالی به سال دیگر پاس داده می‌شود. عدم اجرای بند قانونی که فرصت را هم برای سودجویان فراهم کرده و برخی با یدک کشیدن کلید واژه ثبت نام برای سهام عدالت جاماندگان در حال کاسبی و پرکردن جیب خود هستند! در همین زمینه باشگاه خبرنگاران جوان به سراغ مهدی حاجی‌وند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت رفت و او در این باره گفت: در خصوص بحث جاماندگان سهام عدالت در حال حاضر هیچ گونه ثبت نامی برای مشمولان جدید وجود ندارد.

او در خصوص آخرین جزئیات اعطای سهام عدالت به جاماندگان می‌گوید: در خصوص اعطای سهام عدالت و آخرین جزئیات آن به گفته‌های وزیر امور اقتصاد استناد می‌کنیم که مطرح شد پیشنهاد اعطای سهام عدالت به مشمولان جدید به هیات دولت ارائه شده و درصورت موافقت اقداماتی شکل خواهد گرفت.

در ادامه دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت بیان کرد: باتوجه به نکات مطرح شده دریافت هرگونه مبلغی بابت هر خدمتی در خصوص سهام عدالت کاملا غیر قانونی است و هیچ ثبت‌نامی برای اعطای سهام عدالت به مشمولان جدید در حال حاضر وجود ندارد و امیدواریم که افراد به این نکات توجه کافی را داشته باشند تا فریب نخوردند.

او در نهایت مطرح کرد: اگر بنا باشد برای اعطای سهام عدالت به مشمولان جدید اقدامی صورت گیرد حتما توسط وزیر اقتصاد و مراجع ذی‌ربط اطلاع‌رسانی و مراحل و اقدامات مورد نیاز آن اعلام خواهد شد.

حالا باید و منتطر ماند و دید سرانجام تا پایان امسال اعطای سهام عدالت به جاماندگان عملیاتی خواهد شد؟ باشگاه خبرنگاران جوان پیگیر این موضوع خواهد بود.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطپایگاه خبری بانکداری نوین در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید