امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / قبل از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 10 رمضان 1445 | 2024-03-19
کد خبر: 46454 |
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۷:۰۴ |
ارسال به دوستان
پ

بانکداری نوین – رفتارها و تصمیمات کلان سیاسی و اقتصادی در حال حاضر نه تنها باعث چرخش نقدینگی به سمت بازارسرمایه نمی‌شود بلکه هر گزارش خوبی در این بازار سوخت شده به حساب می‌آید؛ البته فرسایشی شدن روند مذاکرات هسته‌ای را هم نباید در رکود حاکم بر بازار بدون تاثیر دانست.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری نوین ،

سجاد مرادی، کارشناس بازارسرمایه در گفت و گو با پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) گفت: معاملات بازار در این روزها خیلی کم رمق بود و بخشی از این کم رمق بودن و افق ارزش معاملات به بسته بودن نمادها و به منظور برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه بود، اما در ادامه با برگشتن نمادها به تابلوی معاملاتی این روند همچنان ادامه دار بود.

وی افزود: مهم‌ترین علت ریزش بازار همچنان بی اعتمادی سرمایه‌گذاران نسبت به تصمیمات دولت است که اثر زیادی بر عملکرد شرکت‌ها و در نهایت بر روی قیمت سهام دارد. بی اعتمادی کلمه‌ ای است که در این مدت به کرات به گوش ما می خورد و اگر بخواهیم در مورد بی اعتمادی صحبت کنیم، طی هفته‌های گذشته شاهد رقابت در بورس کالا برای محصولات سیمانی بودیم که بعد از آن با دخالت نهادهای دولتی در سیستم معاملاتی بورس کالا که موجب کاهش افق معاملات سیمان در بورس کالا شد و یا موضوع عوارض صادراتی که در ابتدای سال برای محصولات معدنی و فولادی تصویب شده بود، فرصت صادرات با قیمت‌های جذاب را از شرکت‌هایی که پتانسیل صادرات محصولات خود را داشتند گرفت و پس از مدتی کنار رفت یا تغییر عرضه بلوک دو خودرو ساز به عرضه زیر مجموعه‌های آنها، همچنین هیچ تضمینی وجود ندارد که شرکت‌ها افزایش نرخ دریافت کنند و بعد از آن با عکس‌العمل یک نهاد دولتی روبرو نشود.

مرادی بیان کرد: این موضوع به شدت بازار را تحت تاثیر خود قرار داده است. همچنین افزایش نرخ بهره بین بانکی طی هفته‌های گذشته یکی دیگر از عواملی است که وزن بیشتری در منفی شدن بازار و خروج نقدینگی ایجاد کرد و از سقف تعیین شده برای این بازار که ۲۰ درصد بود فراتر رفته و به بیش از ۲۱.۵ درصد رسیده؛ هرچند در روزهای گذشته رییس بانک مرکزی گفت به دنبال کاهش این نرخ است، اما به نظر بنده باتوجه به شرایط تورمی، بانک مرکزی همچنان به سیاست پولی انقباضی خود پایبند باشد و همچنان سایه این عامل را برای هفته‌های آتی بر سر بازار خواهیم دید.

این فعال بازارسرمایه تصریح کرد: موضوع دیگری که می توانیم به آن اشاره کنیم کاهش قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی است. در روزهای گذشته گزارشات فصلی شرکت‌ها منتشر شد که در اکثر گروه‌ها با رشد خوب درآمد عملیاتی و همچنین افزایش سود همراه بود، ولی باتوجه به افت قیمت‌ها، بازار این انتظار را ندارد که شرکت‌ها قادر به تکرار این عملکرد در فصل‌های آتی باشند؛ در کنار این موضوع کاهش سیاست تقسیم سود شرکت‌ها یکی دیگر از عواملی بود که به نگرانی‌های بازار افزوده شد.

به گفته وی؛ قیمت نمادها در زمان فعلی خالی از حباب و ارزنده هستند و بازار دیگر انتظار کاهش قیمت دلار پایین تر از ۳۰ هزار تومان برای پایان سال را ندارد، اما بصورت کلی برای تغیر رفتار بازار، ما باید شاهد تغییر در بعد کلان اقتصاد کشور باشیم.

مرادی اظهار داشت: رفتارها و اتخاذ تصمیمات در حال حاضر به گونه‌ ای نیست که شاهد چرخش نقدینگی به سمت بازارسرمایه باشیم و هر گزارش خوبی در این بازار سوخت شده به حساب می‌آید؛ روند مذاکرات هسته‌ ای را هم نباید بدون تاثیر دانست و با این وجود به نظر می‌رسد روند فعلی بازار همچنان ادامه داشته باشد.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطپایگاه خبری بانکداری نوین در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید