امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / قبل از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 10 رمضان 1445 | 2024-03-19
کد خبر: 46466 |
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۷:۰۵ |
ارسال به دوستان
پ

بانکداری نوین – افزون بر موسسات حسابرسی طبقه یک و دو معتمد سازمان، شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری از این پس مجاز به تصدی سمت امین سبدگردان شدند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری نوین ، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) با اعلام خبر فوق، اظهار کرد: بهره بردن از ظرفیت‌های تخصصی ارکان بازار سرمایه به‌منظور افزایش هم‌افزایی توانمندی‌ها و توسعه بازار، یکی از موضوعاتی است که از مدت‌ها پیش در سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح بوده است.

رضا نوحی حفظ‌ ‌آباد با بیان اینکه شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری از جمله شرکت‌های فعال و تخصصی در بازار سرمایه هستند که آشنایی وسیعی با بازار سرمایه دارند و فعالیت عمده آنها نیز متمرکز بر این بازار است، گفت: با توجه به اینکه رشد و توسعه شرکت‌های سبدگردان در گرو انجام عملیات صحیح شرکت‌های سبدگردان و همچنین کنترل دقیق عملیات و نظارت‌های لارم برای فرایندهای مختلف فعالیت سبدگردانی است، رکنی تحت عنوان امین سبد در ساختار شرکت‌های سبدگردان لحاظ شده است.

این مدیر ارشد در سازمان بورس ادامه داد: زمانی که سبدهای اختصاصی برای مشتریان منعقد می‌شود، سبدگردان‌ها موظف هستند رکنی به عنوان امین سبد داشته باشند که او بر روابط میان سبدگردان با مشتری و مفاد قراردادی که بسته شده، بر کارمزدهایی که پرداخت می‌شود و موضوعاتی که سرمایه‌گذاری بر اساس فرم تحلیل ریسک توسط شرکت‌های سبدگردان صورت می‌پذیرد، نظارت ‌کند و گزارش‌های کنترلی خود را تهیه و ارائه دهد.

او با اشاره به اینکه پیش از این، تنها موسسات حسابرسی طبقه‌بندی شده در طبقات یک و دو که معتمد سازمان بورس هستند، مجاز به تصدی سمت امین سبد بودند؛ تصریح کرد: باتوجه به اینکه شمار این موسسات از سال‌های گذشته تا اکنون تغییر محسوسی نداشته است و از طرف دیگر مجوزهای جدیدی برای تاسیس شرکتهای سبدگردان صادر شده و محدویتی برای تعداد مجوزهای مربوطه وجود ندارد، لذا بازبینی در این امر لازم و ضروری بود تا ظرفیت‌های امین شرکت‌های سبدگردان را به‌گونه‌ای که با اهداف مدنظر تطابق داشته باشد، توسعه داد.

به گفته مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس، سازمان بورس به همین منظور ضمن دعوت از فعالان بازار سرمایه و دریافت نظرات آنها و برگزاری جلسات متعدد تخصصی با کانون‌ها و دریافت نظر آنها، به این نتیجه رسید تا از ظرفیت‌ شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری نیز به عنوان امین سبدگردان استفاده کند.

او خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری نیز می‌توانند با احراز شرایط لازم مجوز سبدگردانی را نیز دریافت کنند، کنترل تضاد منافع بین امین سبد و شرکت سبدگردان امری ضروری بوده و تمهیداتی اندیشیده شده است. به همین منظور، تصدی سمت امین سبدگردان توسط شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری توسط آن دسته از شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری صورت خواهد پذیرفت که فاقد مجوز سبدگردانی باشند.

نوحی اذعان کرد: با فراهم شدن امکان تصدی شرکت‌های سرمایه‌گذاری با عنوان امین سبدگردان، پیش‌بینی می‌شود چهارچوب‌های نظارتی این شرکت‌ها با توجه به آشنایی کاملی که این شرکت‌ها از ساختار بازار سرمایه دارند، توسعه بیشتری یابد و ضمن حفظ حداقل چهارچوب های نظارتی اولیه، باعث افزایش نظارتهای اثربخش شود.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطپایگاه خبری بانکداری نوین در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید