امروز: سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 22 شوال 1445 | 2024-04-30
کد خبر: 41259 |
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۵ |
ارسال به دوستان
پ

بانکداری نوین-مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از تدوین یک برنامه تحول و نقشه راه در حوزه بانکداری قرض الحسنه در کشور با همکاری بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی خبرداد. سید سعید شمسی نژاد طی نشست خبری در تشریح اقدامات و برنامه های آتی این بانک توضیح داد: به طور میانگین سالیانه در حدود […]

بانکداری نوین-مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از تدوین یک برنامه تحول و نقشه راه در حوزه بانکداری قرض الحسنه در کشور با همکاری بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی خبرداد.
سید سعید شمسی نژاد طی نشست خبری در تشریح اقدامات و برنامه های آتی این بانک توضیح داد: به طور میانگین سالیانه در حدود ۴ و نیم میلیون تسهیلات قرض الحسنه توسط دو بانک قرض الحسنه فعال در کشور پرداخت می شود و در مجموع ۲۰ میلیون نفر در این دو بانک حساب دارند و از خدمات آن ها استفاده می کنند.
وی با تقدیر از نگاه ویژه رییس جمهوری ، وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی به حوزه بانکداری خرد و قرض الحسنه گفت: در دولت سیزدهم شاهد توجه ویژه در این بخش هستیم و امیدواریم در سایه این حمایت ها شاهد رونق و توسعه بانکداری قرض الحسنه در کشور باشیم.
مدیر عامل بانک قرض الحسنه مهر ایران با اشاره به مخاطب پذیری بانک های قرض الحسنه گفت: با توجه به این که در حدود ۸۵ درصد اقشار جامعه ما به لحاظ درآمدی در سطح متوسط هستند از این رو با جامعه مخاب خوبی در حوزه قرض الحسنه مواجه هستیم و هدف گذاری مان بر این است تعداد ۱۳ میلیون مشتری که در حال حاضر داریم را در سال آینده به رقم ۴۰ میلیون نفر برسانیم.
شمسی نژاد، از تدوین یک برنامه تحولی و نقشه راه در حوزه بانکداری قرض الحسنه در کشور با همکاری بانک مرکزی و وزارت اقتصاد خبرداد و گفت: دراین برنامه که تهیه آن تا پایان امسال به نتیجه خواهد رسید مواردی همچون ؛ “افزایش سقف تسهیلات” ، “ایجاد و توسعه منابع و نحوه تخصیص منابع در حوزه قرض الحسنه “، “اصلاح قوانین دست و پاگیر در فعالیت بانک های قرض الحسنه ” و ایجاد یک بخش واحد برای بانکداری قرض الحسنه در بانک مرکزی در ذیل چندین برنامه دیگر دیده شده است.
وی با اشاره کلی به اقدامات و سرویس هایی که از سوی بانک قرض الحسنه مهر ایران در حوزه بانکداری دیجیتال ارائه می شود تصریح کرد: توسعه بانکداری دیجیتال از الویت های مهم این بانک است و نگاه مان بر این است بتوانیم از طریق سرویس هایی که بانک در این حوزه ارائه می دهد آحاد مردم را با قرض الحسنه آشنا کنیم.
تامین هزینه های جاری در قالب تسهیلات قرض الحسنه
شمسی نژاد یکی از رویکردهای این بانک را با توجه ویژگی مخاطبین خود به لحاظ سطح درآمدی تامین هزینه های جاری زندگی در قالب تسهیلات قرض الحسنه عنوان کرد و در این باره توضیح داد: در ارائه خدمات تسهیلات قرض الحسنه در قالب مهر کارت ، شعارما ” مهر کارت ، کارت زندگی ” است و تاکنون در قالب این طرح در حوزه های مختلف که با زندگی روزمره مردم سروکار دارد تسهیلات قرض الحسنه پرداخت شده است.
وی افزود: بطور مثال در حوزه بیمه نامه شخص ثالث طی دو سال اخیر نزدیک به دو میلیون نفر از این طرح برای پرداخت بیمه نامه شخص ثالث خود استفاده کرده اند که ۳۰ درصد این افراد برای اولین بار بود که خودرو خود را تحت پوشش این بیمه قرار می دادند.
شمسی  نژاد اضافه کرد: پرداخت تسهیلات جهت بیمه تکمیلی را در دستور کار خود قرار داده ایم و برای اجرای آن در حال مذاکره با چند شرکت بیمه ای هستیم.
وی ادامه داد : در حال حاضر هزینه های تحصیل بخش قابل توجهی از هزینه های خانوار را شامل می شود از این رو قصد داریم در قالب تسهیلات قرض الحسنه بخشی از هزینه اولیا را پوشش دهیم و برای اجرای آن در حال مذاکرات لازم هستیم.
شمسی نژاد با بیان این که مدت باز پرداخت این تسهیلات یکساله است گفت: در شرایط معیشتی کنونی که مردم با آن مواجه هستند قصد داریم با بررسی تمامی ابعاد کمک حال هموطنان باشیم.

مدیر عامل بانک قرض الحسنه مهر ایران ، یکی دیگر از اقدامات در دست اجرای این بانک را در حوزه دانش قرض الحسنه عنوان کرد و اظهار داشت: در این باره با یکی از مراکز علمی کشور در حال همکاری هستیم تا در آینده بانک قرض الحسنه مهر ایران مرجع علمی قرض الحسنه در کشور باشد.
وی در این باره توضیح داد: در حال حاضر پژوهش های بسیار خوبی در سطح پایان نامه ای و کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی در مراکز مختلف در حوزه قرض الحسنه و بانکداری اجتماعی انجام می شود ولی قالب این تحقیقات به محصول تبدیل نمی شود، از این رو قصد داریم واحدی را در بانک ایجاد بکنیم که واحد توسعه کسب و کار خواهد بود و تمامی کسانی که بخواهند در حوزه قرض الحسنه ، کسب و کارهای خرد و بانکداری اجتماعی کاری انجام بدهند یکی از مراجع اصلی شان برای کسب اطلاعات بانک قرض الحسنه مهر ایران خواهد بود.
شمسی نژاد در ادامه رشد منابع این بانک در یک سال گذشته را در حدود ۶۰ درصد عنوان کرد و گفت: مطالبات معوق بانک قرض الحسنه مهر ایران ۶/. درصد است که از نرم کشورهای اروپایی هم پایین تر است.
وی میزان تسهیلات پرداختی قرض الحسنه ازدواج در این بانک را ۳۴ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت : بانک قرض الحسنه مهر ایران جزو سه بانک اول در حوزه پرداخت تسهیلات تکلیفی ازدواج در کشور است.
این فعال حوزه بانکی میزان مصارف تسهیلات قرض الحسنه نسبت به منابع بانک قرض الحسنه مهر ایران را نزدیک به ۸۱ درصداعلام کرد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲ میلیون ۱۰۰ هزار فقره وام قرض الحسنه پرداخت شده که پیش بینی مان این است که تا پایان سال این رقم به ۲و نیم میلیون فقره برسد.
وی با بیان این که میزان منابع بانک در حال حاضر ۸۱ هزار میلیارد تومان است گفت : هدف گذاری مان بر این است تا پایان سال آینده این رقم را به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش دهیم. همچنین برنامه ریزی کرده ایم سال آینده تا سه درصد مجموعه سپرده های قرض الحسنه شبکه بانکی کشور را به خود اختصاص دهیم.
شمسی نژاد در خصوص همکاری با نهادهای حمایتی در کشور گفت: از ابتدای امسال تا کنون بیش از ۶۳۰ هزار فقره تسهیلات با رقمی بیش از ۷۳ هزار میلیارد ریال به نهاد حمایتی پرداخت شده است.
وی ادامه با اشاره به این که رشد سودآوری بانک نسبت به سال گذشته در حدود ۱۲۰ درصد باشد گفت:سال آینده در دو مرحله شاهد افزایش سرمایه بانک به ۱۰ هزار میلیارد توان خواهیم بود.
شمسی نژاد خاطر نشان کرد: اولین مرحله افزایش در اولین مجمع سال آینده به مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان و دومین مرحله از محل آورده نقدی و یا ثبت حق تقدم خواهد بود.

مدیر عامل بانک قرض الحسنه مهر ایران در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه اجرای بخشنامه وزرات اقتصاد و دارایی مبنی بر تسهیل در پرداخت تسهیلات خرد گفت: در این باره سامانه ای بنام ضمان در بانک طراحی شده است که بر اساس کارکرد این سامانه مشتریان اعتبار سنجی می شوند . همچنین اقدام خوبی که در آینده از طریق این سامانه برقرار خواهد شد اتصال دیتای سایرشرکت ها مانند مانند شرکت سپرده گذاری مرکزی و وجوه اوراق بهادار است تا از این طریق افراد بتوانند به طور مثال سهام عدالت و یا سایر سهام هایی را که دارند بعنوان ضمانت قرار دهند .
وی اضافه کرد: افراد در مرحله اول از طریق سامانه ضمان اعتبار سنجی شوند و در صورتی که نیازبه اسناد ضمانتی بود در مرحله دوم اسناد ضمانتی الکترونیکی مانند سفته و چک الکترونیکی را بصورت اسناد ضمانتی اجرا خواهد شد.
در حاشیه این نشست خبری و در راستای رویکرد بانک قرض الحسنه مهر ایران مبنی بر حمایت از سطح متوسط و کم درآمد جامعه تفاهم نامه ای با شرکت فروشگاه های زنجیره ای رفاه به امضا رسید. بر اساس این تفاهم نامه کارت اعتباری با مبلغ ۵۰ میلیون تومان در اختیار مشتریان قرار می گیرد که می توانند از طریق آن مایحتاج مصرفی و یا سرمایه ای مورد نیاز خود را از فروشگاه های زنجیره ای رفاه خریداری کنند. گفتنی است سود این تسهیلات صفر درصد است.

منبع: خبرگزاری آریا

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطپایگاه خبری بانکداری نوین در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید