امروز: شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: السبت 26 شوال 1445 | 2024-05-04
کد خبر: 50275 |
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷ |
ارسال به دوستان
پ

بانکداری نوین – استارت بورس در این هفته ناامید کننده بود. با افتی که در یک ماه گذشته کم سابقه بوده، بازار به سرمایه گذاران هشدار داد که فعلا باید با احتیاط بیشتری دست به خرید بزنند.

 به گزارش پایگاه خبری بانکداری نوین ، چهارشنبه هفته گذشته ارزش معاملات خرد به بیش از ۴ هزار میلیارد تومان رسید که موجب امیدواری سرمایه گذاران شد، اما دیروز نه تنها ارزش معاملات خرد به سطح ۳۵۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت، بلکه افت نسبتا سنگین شاخص ها نیز اتفاق افتاد.

رشد ارزش معاملات خرد معمولا سیگنالی مثبت در جهت روند صعودی محسوب می شود، اما این رشد باید ادامه دارد باشد که روز شنبه این اتفاق رخ نداد.

 

البته کاهش ارزش معاملات هم خیلی سنگین نبود و در همین هفته ممکن است جبران شود، اما تا زمانی که ارزش معاملات خرد به بالای ۴ هزار میلیارد تومان نرسیده، نمی توان انتظار رشد بازار را داشت.

موضوع مهمی که روز گذشته تحلیلگران به آن اشاره می کردند، رسیدن بسیاری از نمادها به محدوده های مقاومتی است. طی یک ماه گذشته بسیاری از نمادها رشدهای نسبتا خوبی داشته اند. به خصوص در گروه خودرویی که حالا لیدر بازار هم شده، اکثر نمادها رشدهای بیش از ۲۰-۳۰ درصد داشته اند.

در این محدوده مقاومتی بسیاری از افرادی که در سود هستند دست به فروش سهام خود می زنند تا در قیمت های پایین تر دوباره خرید انجام دهند. اینکه اصلاح خودرویی ها تا زمانی طول می کشد مشخص نیست و فعلا باید تحرکات موجود در بازار را رصد کرد.

بی اعتمادی به بورس

دیروز به جز کاهش ارزش معاملات خرد، قدرت خریداران حقیقی نیز کاهش یافت. در حالی که چهارشنبه هفته گذشته شاخص قدرت خریداران حقیقی عدد ۰.۹۹ و یک روز پیش از آن عدد ۱.۱۱ را ثبت کرده بود، در روز شنبه این هفته این شاخص به رقم ۰.۹ رسید که به وضوع کاهش قدرت خریداران را نشان می دهد.

از طرفی روز گذشته دوباره خروج پول حقیقی ها از بازار دوباره شدت گرفت و سرمایه گذاران حقیقی حدود ۴۰۰ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند.

بی اعتمادی به بورس به اندازه ای زیاد شده که با ایجاد هر فشار فروشی، حقیقی ها سریعا سهام خود را می فروشند. ترس آن ها از این است که دوباره در یک فاز نزولی حبس شوند و مجبور به نگهداری سهام خود باشند تا به قیمت سر به سر برسد. به همین دلیل است که حقیقی ها ترجیح می دهند با شناسایی سودهای کوچک، سریعا از بازار خارج شوند.

ارزندگی بازار همچنان محفوظ است

با توجه به تحرکات روز گذشته بورس، برای بازار امروز می توان افت شاخص ها را متصور بود. تعداد نمادهای منفی بازار بسیار بیشتر از تعداد نمادهای مثبت است و فشار فروشی که از روز گذشته ایجاد شده، به ابتدا معاملات امروز هم سرایت خواهد کرد.

اما انتظار می رود بازار طی امروز و فردا یا نهایتا سه شنبه بتواند دوباره به روند صعودی بازگردد چراکه همچنان با توجه به تغییر متغیرهایی مثل نرخ دلار، ارزندگی بورس از دست نرفته و بسیاری از نمادها در قیمت های خوبی معامله می شوند.

 

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطپایگاه خبری بانکداری نوین در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید