امروز: شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: السبت 19 شوال 1445 | 2024-04-27
کد خبر: 60878 |
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹ |
ارسال به دوستان
پ

بانکداری نوین – بورس تهران معاملات روز دوشنبه ۱۶ مردادماه ۱۴۰۲ را با افزایش تراز اندک شاخص کل و هم‌وزن به پایان رساند. ارزش معاملات بار دیگر به سطح ۵ همتی بازگشت و میانگین سرانه خرید حقیقی از میانگین سرانه فروش جلو زد. صنعت خودرو و ساخت قطعات همچنان لیدر اصلی بازار به شمار می‌رود.

  به گزارش پایگاه خبری بانکداری نوین ، بازار سهام در روند معاملات روز دوشنبه شاهد عملکرد ضعیف‌تر شاخص هم‌وزن به نسبت رشد تراز شاخص کل بود. با وجود افزایش ارزش معاملات و افزایش تراز ۳۹ هزار واحدی شاخص کل در روز شنبه، دو روز معاملاتی اخیر روند رشدی بی‌رمقی برای شاخص‌های سهامی به همراه داشتند.

پایین بودن ارزش معاملات خرد همچنان نشان می‌دهد که بازار سهام تصمیم خود را برای شروع روند جدید نگرفته و از فراز و نشیب‌های اندک این روز‌ها نمی‌توان  نتیجه‌گیری آغاز یک روند جدید داشت.

افت تراز شاخص‌های اصلی بازار در نیمه دوم معاملات، که در شاخص هم‌وزن شدیدتر بود؛ افزایش عرضه را در انتهای معاملات نشان می‌دهد که در نماد‌های سبک قابل توجه بوده است. با این اوصاف احتمال بالاتر بودن عرضه در نماد‌های سبک برای نیمه اول معاملات روز سه‌شنبه وجود دارد اما روند شاخص‌ها در هر حال با ضعف معاملات همراه است.

دیروز شاخص‌های فرابورسی بر خلاف روند روز یکشنبه، یک دست سبز پوش بودند. شکاف بین بازدهی شاخص کل و شاخص هم‌وزن در فرابورس به نسبت بورس تهران بیشتر بود و در بین شاخص‌های فرابورسی، شاخص بازار اول فرابورس با ۱.۱۵ درصد رشد بیشترین میزان رشد روزانه را به ثبت رساند.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت انتشار، چاپ و توزیع با ۴.۳۳ درصد رشد بیشترین میزان بازدهی را به ثبت رساند و پس از آن صنعت خودرو و ساخت قطعات با ۳.۵۱ درصد افزایش تراز و صنعت استخراج نفت و گاز با ۲ درصد رشد تراز در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفتند. بیشترین میزان ورود پول حقیقی به صنایع نیز به ترتیب به صنایع خودرو، بانک‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها تعلق گرفت.

روند معاملات سهامی ۳۰ روز اخیر

نوسان روزانه شاخص کل و شاخص هم‌وزن بورس تهران در ۳۰ روز معاملاتی اخیر بیانگر بازگشت نوسانات روزانه شاخص هم‌وزن به محدوده‌های پایین‌تر از نوسانات شاخص کل است. تا ۸ مرداد ماه، نوسانات مثبت و منفی شاخص هم‌وزن به نسبت شاخص کل بیشتر بود اما تغییر این مسئله که نشان دهنده حمایت این روز‌ها از سهم‌های شاخص‌ساز بازار است؛ بازار را در برابر افت تراز این شاخص‌ها حمایت کرده است.

یکی از تغییرات مهم روند معاملات روز گذشته افزایش شدید تعداد نماد‌هایی بود که قیمت پایانی بیشتری به نسبت قیمت آخرین معامله داشتند. تعداد نمادهایی که اختلاف منفی در قیمت آخرین معامله به نسبت قیمت پایانی داشته باشند؛ نشان می‌دهد که چه تعداد از نمادها در انتهای معاملات در قیمت ‌های کمتری به نسبت دیگر معاملات روز معامله شده‌اند.

دیروز میانگین سرانه خرید و فروش کد‌های حقیقی همچنان در محدوده ۲۵ میلیون تومانی قرار داشت اما سرانه خرید هر کد حقیقی از سرانه فروش عبور کرد و در رقم بالاتری ایستاد.

خالص جریان پول حقیقی سهام و صندوق‌های درآمد ثابت در معاملات روز دوشنبه در حالی تداوم خروج پول از سهام را با ۲۳۹ میلیارد تومان به ثبت رساند که صندوق‌های درآمد ثابت نیز با کاهش ۲۱ میلیارد تومانی مالکیت حقیقی خود مواجه بودند.

نوسانات قیمت‌های جهانی

قیمت حامل‌های انرژی بازار‌های جهانی در روز‌های اخیر با رشد همراه بوده است. قیمت نفت WTI در ۳۵ روز معاملاتی اخیر ۱۵.۵ درصد افزایش یافته است و ذغال سنگ در همین بازه زمانی رشد قیمت ۵.۹ درصدی داشته است. متانول نیز در این ۳۵ روز معاملاتی افزایش قیمت ۱۲ درصدی داشته و پروپان نیز ۲۸ درصد افزایش قیمت یافته است.

پیش بینی بورس1

از سوی دیگر در بازار فلزات با کاهش شدید قیمت‌ها مواجه هستیم. قیمت مس جهانی در این مدت ۱.۴ درصد افت کرده و فولاد نیز با افت قیمتی ۲.۶ درصدی مواجه بوده است. افت قیمت فلزات را در بازارهای جهانی می‌توان ناشی از کاهش قیمت ۹ درصدی سنگ آهن بورس شانگهای در این ۳۵ روز دانست.

پیش بینی بورس سه‌شنبه

 با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ بازار سهام امروز همچنان به واسطه رکود معاملاتی از نوسانات سنگین به دور است. احتمال بالا بودن عرضه سهام در ابتدای معاملات امروز زیاد است و شدت خروج پول از بازار سهام احتمالا کاهش خواهد داشت. جریان پول حقیقی در میان صندوق‌های درآمد ثابت نیز که امروز منفی بود؛ درصورت شروع معاملات با افزایش تقاصا سهام منفی خواهد بود اما در صورتی که با خروج سنگین سرمایه حقیقی از معاملات سهامی مواجه باشیم؛ احتمال ورود پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت افزایش خواهد یافت.

 

پیش بینی بورس2

معاملات سهامی روز جاری با لیدری صنعت خودرو و ساخت قطعات، اثرپذیری بالایی از اخبار خودرویی دارد. دومین صنعتی که می‌تواند در کنار صنعت خودرویی پیشران بازار سهام شود، صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری است که در دو ماهه اخیر با خروج سنگین سرمایه حقیقی، آمادگی لازم را برای جذب سرمایه حقیقی به دست آورده است.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطپایگاه خبری بانکداری نوین در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید