امروز: شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: السبت 19 شوال 1445 | 2024-04-27
کد خبر: 68053 |
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۱ |
ارسال به دوستان
پ

 به گزارش پایگاه خبری بانکداری نوین ،  روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در آیین رونمایی از بازار نوآفرین با اشاره به اینکه دلیل تأکید بر ایجاد میدان اختصاصی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در بازار سرمایه تفاوت این بخش اقتصاد با حوزه سنتی اقتصاد است، تصریح کرد: مجموعه‌های نوآور […]

 به گزارش پایگاه خبری بانکداری نوین ،  روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در آیین رونمایی از بازار نوآفرین با اشاره به اینکه دلیل تأکید بر ایجاد میدان اختصاصی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در بازار سرمایه تفاوت این بخش اقتصاد با حوزه سنتی اقتصاد است، تصریح کرد: مجموعه‌های نوآور موفق دو بخش هستند؛ بخشی که صنعتی جدید را ارائه کرده و به خوبی در حوزه‌های متنوع کار می‌کنند. بخش دیگر سود‌های بسیار سرشار نسبت به اقتصاد سنتی دارند که این گروه‌ها برای ورود به بازار سرمایه مدنظر هستند.

وی با تأکید بر اینکه ورود این شرکت‌ها به بازار سرمایه گرما و رونق می‌بخشد، گفت: تا پیش از این، بازار سرمایه برای ورود این گروه جذابیت زیادی نداشت. برای ورود این بخش از دانش‌بنیان‌ها لازم است بازار سرمایه جذابیت‌های ویژه‌ای برای این شرکت‌ها ایجاد کند.

دهقانی فیروزآبادی در ادامه با اشاره به اینکه علاوه بر فرهنگ‌سازی باید جذابیت‌های ویژه در دستورالعمل‌ها برای شرکت‌های دانش‌بنیان تعریف شود که بازار نوآفرین یکی از همین جذابیت‌هاست، افزود: بحث جدیت بخشیدن به نظام ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود یکی از مهم‌ترین مواردی است که با همت وزارت اقتصاد و تائید وزیر اقتصاد و سایر دستگاه‌های اقتصادی دنبال شده و به نتیجه رسیده است.

تصویب دستورالعمل اجرایی ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود

به گفته معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری هفته گذشته دستورالعمل اجرایی ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود به تصویب رسید و به زودی ابلاغ خواهد شد که با اجرایی شدن این دستورالعمل، شرکت‌های دانش‌بنیان به سمت بازار سرمایه هدایت می‌شوند و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور سرعت می‌گیرد.

وی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر قریب به ۹۸ شرکت دانش‌بنیان در بورس و فرابورس حاضر هستند که تعداد این شرکت‌ها با سرعت رو به افزایش است. برای افزایش اقبال عمومی به این شرکت‌ها تعریف شاخص دانش‌بنیان‌ها در بازار سرمایه نیز بسیار مهم است.

پذیرش سه شرکت در بازار نوآفرین

در ادامه این مراسم مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه در رویه‌ها و دستورالعمل‌های سازمان بورس اصلاحاتی انجام شده است، گفت: یکی از این تغییرات، اصلاح دستورالعمل پذیرش بود که مقرر شد در پذیرش دانش‌بنیان‌ها، هیئت پذیرش مختص این شرکت‌ها تعریف شود.

وی با اشاره به اینکه این اصلاح در دستورالعمل انجام شد، گفت: تا امروز سه جلسه هیئت پذیرش ویژه بازار نوآفرین برگزارشده است که پیش‌بینی می‌شود روند پذیرش این شرکت‌ها با سرعت پیش برود.

عشقی با تأکید بر اینکه هیئت پذیرش بازار نوآفرین کاملاً تخصصی و مسلط به اکوسیستم دانش‌بنیان است، گفت: هر عملیاتی که در حوزه دانش‌بنیان‌ها انجام می‌شود کاملاً دوطرفه است. به بیان دیگر هم بازار سرمایه به حضور این شرکت‌ها نیاز دارد و هم این شرکت‌ها برای تأمین مالی به بازار سرمایه نیاز دارند و حضور آن‌ها این زنجیره را تکمیل می‌کند.

رئیس سازمان بورس در ادامه تصریح کرد: باید سرعت افزایش سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه بیشتر شود و اصلاحات قانونی نیز در همین راستا انجام شده است.

برگزاری سه جلسه هیئت پذیرش بازار نوآفرین

محمدعلی شیرازی مدیرعامل فرابورس ایران نیز در این نشست، گزارش مختصری از میزان حضور و تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه کرد و گفت: ۲۲ شرکت دانش‌بنیان در حال حاضر در بازار‌های فرابورس حضور دارند.

به گفته وی برای سه شرکت دانش‌بنیان که سهامشان در بازار فرابورس عرضه اولیه شده، در سال جاری تأمین مالی ۸۹۰ میلیارد تومانی محقق شده است و ۱۰ شرکت دانش‌بنیان نیز متقاضی پذیرش در بازار‌های اول و دوم فرابورس هستند.

به گفته مدیرعامل فرابورس، طی ۹ ماهه امسال ۴۵۰ میلیارد تومان تأمین مالی از بستر اوراق مالی اسلامی نیز توسط سه شرکت دانش‌بنیان انجام شده است.

شیرازی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر ۲۱ صندوق خصوصی و جسورانه با سرمایه ۳۳۶۰ میلیارد تومان در فرابورس حاضرند، گفت: تاکنون ۹۰ درصد از مبالغ تأدیه شده صندوق‌های خصوصی و جسورانه سرمایه‌گذاری شده است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه تأمین مالی جمعی هم اکنون ۲۱ سکوی فعال در فرابورس حضور دارند، افزود: فعالیت این سکو‌ها از سال ۱۴۰۰ آغاز شده و رشد خوبی هم داشته‌اند به‌طوری که در ۹ ماهه سال جاری تأمین مالی این بخش به ۱۷۸۷ میلیارد تومان رسیده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال از سطح ۲ هزار میلیارد تومان هم عبور کند.

شیرازی در ادامه به معرفی بازار جدید فرابورس پرداخت و گفت: بازار نوآفرین امروز یازدهم دی‌ماه ویژه پذیرش شرکت‌ها در دو تابلو رشد و دانش‌بنیان رونمایی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه مزایای پذیرش این بازار مثل بازار‌های اول و دوم است، گفت: در تابلو دانش‌بنیان بازار نوآفرین شرکت‌های خلاق، فناور، دانش‌بنیان و شرکت‌های فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال پذیرش می‌شوند.

مدیرعامل فرابورس در معرفی تابلوی رشد گفت: تابلو رشد عمدتا ویژه حوزه استارتاپی است که باید چشم‌انداز روشنی از سودآوری داشته باشند.

وی در ادامه افزود: بازار نوآفرین امروز رسماً افتتاح می‌شود، اما پیش از این سه هیئت پذیرش آن برگزار و طی آن سه شرکت پذیرش شده‌ان که دو شرکت آن دانش‌بنیان بوده و یک شرکت نیز در تابلو رشد پذیرش شده است.

افزایش کیفیت رشد اقتصادی با توسعه دانش‌بنیان‌ها

روح‌الله ابوجعفری عضو هیئت پذیرش بازار نوآفرین نیز در آیین رونمایی از این بازار با اشاره به اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار از سازمان‌هایی است که در حوزه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان‌ها بسیار فعال و اثرگذار است، اظهار کرد: امسال سال مهار تورم و رشد تولید است که از محل فروش نفت و صنعت، رشد تولید داشتیم، اما در کنار رشد اقتصادی، کیفیت رشد هم مهم است که این امر محقق نمی‌شود مگر با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور به بازار سرمایه.

مشاور وزیر اقتصاد در امور دانش‌بنیان افزود: از بیست سال گذشته قوانین متنوع حمایتی زیادی در این حوزه معرفی‌شده که حاصل آن وجود نزدیک به ۹ هزار شرکت دانش‌بنیان است. هم‌چنین طی آماری از سال ۱۴۰۰ حدود ۳۲۱ هزار میلیارد تومان درآمد کل دانش‌بنیا‌ن‌ها بوده که چیزی حدود ۲ درصد کل تولید ناخالص داخلی است.

وی با تأکید بر لزوم نهادسازی در توسعه بخش اقتصاد دانش‌بنیان گفت: در این زمینه باید نهادسازی شود که بازار نوآفرین هم در همین راستاست و این اولین بار است که در بازار سرمایه یک هیئت پذیرش تخصصی ایجاد شده و اتفاق بسیار خوبی است.

به گفته ابوجعفری در تمامی بازار‌های دنیا نیز شرایط برای حضور دانش‌بنیان‌ها به همین ترتیب و مشابه بازار نوآفرین است، اما باید جذابیت‌ها را برای ورود این شرکت‌ها بیشتر کرد.

گفتنی است در پایان این مراسم، لوح تقدیر برای دو شرکت دانش‌بنیان مهر مام میهن و پویا که در بازار نوآفرین فرابورس ایران به‌عنوان اولین شرکت‌ها پذیرش شدند، اهدا شد.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطپایگاه خبری بانکداری نوین در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید