امروز: شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 19 شوال 1445 | 2024-04-27
کد خبر: 68060 |
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۰ |
ارسال به دوستان
پ

بانکداری نوین – مدیر بازارهای مالی بورس کالا گفت: حدود ۵ درصد ارزش معاملات اوراق مالی در کشورهای توسعه یافته به اوراق بهادار مبتنی بر طلا اختصاص دارد که استقبال مردم از معاملات گواهی سپرده شمش طلا نوید آن را می‌دهد که در آینده‌ای نه چندان دور، عموم مردم با بازار گواهی شمش به عنوان بستری امن، قانونی و شفاف آشنا شوند. 

 به گزارش پایگاه خبری بانکداری نوین جواد فلاح، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، درباره معاملات گواهی سپرده شمش طلا و استقبال سرمایه‌گذاران از این ابزار مالی، اظهار داشت: تا پایان آذرماه سال جاری، بیش از ۲/۲ تن شمش طلا در قالب اوراق گواهی سپرده در بورس کالا معامله و بیش از ۳/۷ همت نقدینگی جذب این بازار شد.

وی افزود: تاکنون روی این اوراق به صورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ۳۰۰ هزار نفر سرمایه‌گذاری کرده‌اند و سه خزانه بانک‌های«ملت، صادرات و سپه» به عنوان انبار بورسی برای شمش طلا پذیرش شده‌اند و ۵۳۵۰ کیلوگرم ظرفیت پذیرش شمش طلا در سه خزانه مذکور ایجاد شده است.

گواهی سپرده شمش، اولین بازار رسمی طلا

فلاح تصریح کرد: شمش طلایی که از سوی معادن داخلی تولید و یا شمش طلایی که از سوی واردکنندگان وارد کشور شده در این بازار عرضه می‌شود.

مدیر بازارهای مالی بورس کالا با بیان این که بازار شمش طلا، اولین بازار رسمی و متشکل طلا در کشور است، عنوان کرد: اوراق گواهی سپرده کالایی با توجه به قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید از شمول قانون مزایده و مناقصه معاف است، در نتیجه شرکت‌های دولتی که شمش طلا تولید می‌کنند به راحتی طلای تولیدی خود را با معافیتی که از تشریفات مناقصه و مزایده دارند، در این بازار عرضه می‌کنند.

وی توضیح داد: طبق قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید و همچنین طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده، معاملات گواهی سپرده کالایی، ۱۰۰ درصد معافیت مالیات بر درآمد و ارزش افزوده دارد.

ابزار مهم جذب سرمایه و توسعه تولید طلا

فلاح ادامه داد: سرمایه‌گذاران در این بازار از نگهداری و اصالت طلایی که معامله می‌کنند، اطمینان خاطر دارند و اینها از جمله جذابیت‌هایی است که بازار شمش طلا برای سرمایه‌گذار در بورس و بازار سرمایه ایجاد کرده است.

مدیر بازارهای مالی بورس کالا گفت: در حال حاضر، این بازار در حال بزرگتر و شناخته‌تر شدن است و با اعتمادی که مردم به آن پیدا کرده‌اند، به نظر می‌رسد همانند مابقی کشورهای توسعه یافته دنیا بتوانیم از این بازار به عنوان یکی از ابزارهای جذب سرمایه مردم برای توسعه تولید طلا در کشور بهره‌مند شویم. بازار گواهی سپرده شمش طلا ابزاری مطمئن برای مردم در مقابل کاهش ارزش پس‌انداز آن‌ها است که ریسک‌های سرمایه گذاری در بازار آزاد طلا نیز در این معاملات وجود ندارد.

راه‌اندازی ۱۳ صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلا

فلاح در ادامه درباره وضعیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا به عنوان بازیگر اصلی بازار گواهی سپرده طلا از نظر معاملاتی اظهار داشت: ۱۳صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلا در بازار سرمایه راه‌اندازی شده که بیش از ۵/۵ همت نقدینگی از سوی این صندوق‌ها جذب شده است.

وی بیان کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا قبل از راه‌اندازی بازار شمش طلا، تنها می‌توانستند بر روی اوراق گواهی سپرده کالایی سکه طلا سرمایه‌گذاری کنند که با راه‌اندازی معاملات شمش طلا، مسیری برای صندوق‌ها باز شد که بتوانند در حوزه شمش طلا هم سرمایه‌گذاری کنند. البته غیر از صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا، سایر صندوق‌های بازار سهام هم می‌توانند روی این گواهی شمش طلا سرمایه‌گذاری کنند و تاکنون ۱۸ صندوق سرمایه‌گذاری غیر طلا با استفاده از این ابزار اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

مسیر سرمایه‌گذاری با سرمایه‌های خرد

جواد فلاح در رابطه با راه‌اندازی معاملات شمش طلا با واحدهای معاملاتی کوچک ۱۰۰ سوتی طلا و همچنین توسعه صندوق‌های کالایی پشتوانه طلا، گفت: معاملات شمش طلا روی طلای با عیار ۹۹۵ تعریف شده و اندازه هر ورقه بهادار ۱۰۰ سوت طلا یا همان یک دهم گرم طلا است و با قیمت‌های موجود بازار هر ورقه حدود ۳۳۰ هزار تومان ارزش دارد.

مدیر بازارهای مالی بورس کالا با اشاره عدد ۳۳۰ هزار تومان به عنوان رقمی که می‌توان در یک بازار مطمئن سرمایه‌گذاری کرد، گفت: سرمایه مذکور عدد خردی است که افراد با کوچکترین پس انداز خود می‌توانند در این بازار سرمایه‌گذاری کنند.

مسیر آشنایی و اعتماد مردم با ابزارهای طلا

فلاح عنوان کرد: در بازار سرمایه هم از طریق گواهی سپرده شمش طلا و هم واحدهای‌ صندوق‌های طلا، مسیر سرمایه‌گذاری با سرمایه‌های خیلی خرد برای مردم فراهم شده و مسیری مطمئن و قانونی که معافیت صد در صدی مالیات بر درآمد هم دارد شکل گرفته است.

مدیر بازارهای مالی بورس کالا افزود: موارد فوق، ویژگی‌های منحصر به فردی است که بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاران در حوزه طلا در کشور ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: این بازار نوپا است و به نظر می‌رسد با معرفی آن به عموم و اعتمادی که مردم به این بازار دارند، همانند کشورهای توسعه یافته که حدود ۵ درصد ارزش معاملات اوراق مالی در آن کشورها روی اوراق بهادار مبتنی بر طلا است، بتواند جایگاه واقعی خود را در بازار سرمایه کشور پیدا کند.

گواهی سپرده طلا به عنوان وثیقه دریافت وام

مدیر بازارهای مالی بورس کالا درباره استفاده از اوراق گواهی سپرده طلا به عنوان وثیقه دریافت وام، عنوان کرد: در بحث مربوط به توثیق اوراق گواهی سپرده کالایی، به دنبال آن هستیم که مسیر توثیق الکترونیک را برای بانک‌ها فراهم کنیم. البته علاوه بر اینکه زیرساخت توثیق الکترونیک باید از سمت ما برای بانک‌ها فراهم شود، بانک‌ها هم باید برخی مصوبات داخلی را فراهم کنند تا براساس آن، مجوزهای لازم برای توثیق اوراق گواهی سپرده کالایی برای افرادی که خواهان تسهیلات هستند، باز شود.

خرید برنج بدون برگزاری تشریفات مناقصه

وی در بخش دیگری از این مصاحبه در خصوص خرید برنج بدون برگزاری تشریفات مناقصه در بورس کالا، گفت: معاملات گواهی سپرده برنج از سال ۱۴۰۰ در بورس کالا راه‌اندازی شده و امسال هم معاملات گواهی سپرده آن در بورس کالا انجام می‌شود.

به گفته فلاح، درخواست ما از نهادهای بخش عمومی نظیر دولت این است که از ظرفیت ماده ۱۷ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید استفاده کرده و تامین برنج مورد نیاز خود را از طریق سازوکار بورس کالا انجام دهند. پیگیری‌هایی در این زمینه شده که نیاز به حمایت دولت دارد تا نهادهای زیرمجموعه خود را به سمت استفاده از گواهی سپرده برنج سوق داده و از ظرفیتی که در بورس کالا ایجاد شده، استفاده کنند. با این روش، کشاورزان بدون واسطه محصولاتشان را با قیمت واقعی و عادلانه و بدون حضور دلالان می‌فروشند و مصرف‌کنندگان برنج نیز در شیوه‌ای شفاف و عادلانه، محصول مورد نیاز خود را تامین می‌کنند.

آخرین آمار از انبارهای پذیرش شده در بورس کالا

مدیر بازارهای مالی بورس کالا درباره تازه‌ترین آمارها و معاملات در قالب گواهی سپرده کالایی گفت: گواهی سپرده شمش طلا در سه خزانه با ظرفیت ۳۵/۵ تن پذیرش شده و تاکنون بیش از ۴ تن طلا در خزانه‌ها سپرده‌گذاری شده و معاملات در حال انجام است.

وی عنوان کرد: پنج خزانه سکه طلا پذیرش شده که بیش از ۶۸۰ هزار قطعه سکه تمام بهار آزادی در خزانه‌ها گواهی شده و در حال معامله است. در حوزه زعفران، ۱۷ انبار پذیرش شده و معاملات آن در حال انجام است. در حوزه شیشه و سیمان معاملات گواهی سپرده ناپیوسته در حال انجام است که ۱۲ انبار در حوزه شیشه و ۴۰ انبار در حوزه سیمان پذیرش شده است و در حوزه برنج و پسته نیز با یک انبار پذیرش شده برای هر محصول، معاملات گواهی سپرده کالایی جریان دارد. همچنین یک انبار برای گواهی سپرده کالایی ناپیوسته میلگرد پذیرش شده است.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطپایگاه خبری بانکداری نوین در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید