امروز: شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 19 شوال 1445 | 2024-04-27
کد خبر: 68096 |
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۰ |
ارسال به دوستان
پ

بانکداری نوین – یک کارشناس بازار سرمایه گفت: پیش‌بینی‌پذیری، ثبات و نقدشوندگی مهم‌ترین عوامل در جذب سرمایه‌های خرد به منظور کمک به تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری نوین ، ابوالفضل ابراهیم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، ضمن تاکید بر اهمیت جایگاه بازار سرمایه در تامین مالی بخش مولد اقتصاد بیان کرد: مهمترین نقش بازار سرمایه، کمک به تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی است و بهترین شرایطی که اکوسیستم بازار سرمایه بتواند در این تامین مالی نقش موثرتری ایفا کند این است که سرمایه‌های خرد مردم از طریق بازار سرمایه جمع‌آوری و تجمیع شده و این سرمایه‌ها به توسعه کسب‌وکارها، راه‌اندازی خطوط تولید جدید، اجرای طرح‌های توسعه‌ای و… کمک کند و در نهایت عایدی حاصل از این فعالیت‌ها نصیب سرمایه‌گذاران شود.

انتقال سرمایه‌های خرد به بنگاه‌های اقتصادی

وی با بیان این که راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری و همچنین شرکت‌های تامین سرمایه با هدف انتقال سرمایه‌های خرد به بنگاه‌های اقتصادی صورت گرفته افزود: صرفاً عرضه ۱۰ تا ۱۵ درصد از سهام یک شرکت در بازار بورس یا فرابورس به معنای کمک به تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی نیست و بنگاه‌های اقتصادی(بورسی و غیر بورسی) می‌توانند از طریق افزایش سرمایه، انتشار اوراق و پذیره‌نویسی و… اقدام به تامین مالی کرده و ظرفیت تولید و گستره فعالیت خود را توسعه دهند. در چنین شرایطی قیمت سهام نیز تحت تاثیر افزایش میزان تولید و سودآوری شرکت‌ها افزایش خواهد یافت و سرمایه‌گذاران از این محل منتفع خواهند شد.

شرط جلب اعتماد عمومی و جذابیت سرمایه‌گذاری

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: اگرچه رونق بازار ثانویه به تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی کمک نمی‌کند، اما اولین شرط جلب اعتماد عمومی و جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار اولیه، رونق بازار ثانویه است.

وی افزود: با توجه به نرخ بالای بهره و افزایش هزینه فرصت در بازارهای موازی، متقاعد کردن سرمایه‌گذاران خرد برای کمک به تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی که در میان‌مدت و بعضاً بلندمدت عایدی نصیب سرمایه‌گذاران خواهد کرد، کار آسانی نیست. هرچند سازمان‌بورس و اوراق بهادار با تدابیری، ریسک سرمایه‌گذاری مردم در بازار سرمایه را به حداقل رسانده اما کماکان ضعف فرهنگ‌سازی مهمترین چالش بازار سرمایه برای کمک به تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی است.

ثبات و نقدشوندگی

به گفته ابراهیم‌زاده، مادامی که سرمایه‌گذاران با نگاه کوتاه‌مدت و به صورت مستقیم وارد بازار سرمایه می‌شوند، این بازار نمی‌تواند نقش موثر و مطلوبی در کمک به تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی داشته باشد. پیش‌بینی‌پذیری، ثبات و نقدشوندگی مهم‌ترین عوامل در جذب سرمایه‌های خرد به منظور کمک به تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی است.

وی صندوق پروژه‌ و شرکت پروژه‌ها را یکی از ابزارهای مناسب برای کمک به تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای ذکر کرد و تصریح کرد: البته عمق این ابزار در بازار سرمایه همچنان پایین است، اما با تقویت اعتماد عمومی و همچنین تغییر سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری بلندمدت و غیرمستقیم در بازار سرمایه می‌توان از این ابزارها بیشتر بهره برد.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطپایگاه خبری بانکداری نوین در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید