امروز: یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأحد 20 شوال 1445 | 2024-04-28
کد خبر: 68208 |
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۲ |
ارسال به دوستان
پ

نقدنیه – مقایسه عملکرد بازارهای فرابورس در ۱۰ ماهه سال جاری، نسبت به مدت مشابه سال گذشته حاکی از رشد حدود ۶۰ درصدی در حجم، ارزش و تعداد دادوستدها است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری نوین به نقل از فرابورس، از ابتدای امسال تا ۲۲ دی‌ماه (حدود ۱۰ ماه) معامله‌گران فرابورسی اقدام به جابه‌جایی ۱۴۶۶ میلیارد و ۹۵۰ میلیون ورقه بهادار کرده‌اند که این حجم از معاملات، ارزش بیش از ۱۲ میلیون میلیارد تومانی را ثبت کرد.

بر اساس این گزارش، مقایسه عملکرد فرابورس در ۱۰ ماهه سال جاری، نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان از رشد حدود ۶۰ درصدی در حجم، ارزش و تعداد معاملات دارد، همچنین از ابتدای سال تا کنون بازدهی شاخص کل ۷.۷ درصد و ارزش بازار فرابورس نیز ۱۰.۸ درصد رشد کرده است.

ثبات در شاخص‌های فرابورس

این گزارش می‌افزاید؛ سومین هفته کاری دی‌ماه در فرابورس با ثبت معامله افزون بر ۳۲ میلیارد انواع اوراق مالی به ارزش بیش از ۳۴۳ هزار میلیارد تومان همراه بود.

افزون بر این، مقایسه عملکرد شاخص‌های اصلی فرابورس در هفته سوم دی‌ماه نسبت به هفته ماقبل نشان از ثبات حدودی متغیرها دارد، به‌طوری‌که آیفکس با رشد کمتر از نیم درصدی در ارتفاع ۲۶ هزار و ۲۷۵ واحدی قرار داشت.

همچنین، ارزش بازار فرابورس نیز با رشد نیم درصدی، روی عدد ۲.۵ میلیون میلیارد تومان ثابت مانده، حجم و ارزش هفتگی مبادلات نیز به ترتیب ۵ و ۱ درصد افزایش یافت در حالی که تعداد معاملات با افت ۳۲ درصدی مواجه شد.

در عین حال، رصد داد و ستدهای بازار سهام بیانگر آن است در ۵ روزی کاری هفته‌ گذشته، بازار اول با رشد ۱۲ و ۹ درصدی حجم و ارزش معاملاتی همراه بوده است. در این بازار ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون سهم به ارزش حدودی ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان معامله شد. بازار دوم نیز با رشد ۲ درصدی، میزبان معاملاتی به ارزش ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بود.

رشد ۶۷ درصدی بازار نوآفرین

بر پایه این گزارش، در بازار جدید نوآفرین که به تازگی آغاز به کار کرده، ۲۳ میلیارد تومان معامله صورت گرفت که نسبت به هفته پیشین، ۶۷ درصد رشد را به دنبال داشت.

در تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز بازار پایه نیز شاهد نقل‌وانتقال ۷ میلیارد و ۴۷۰ میلیون سهم به ارزش ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بودیم. بازار ابزارهای مشتقه نیز میزبان مبادلاتی به ارزش ۳۸ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته دوم دی‌ماه، رشد ۷۲ درصدی داشت.

سرمایه‌گذاری‌ها صدرنشین صنایع خرد

در ادامه این گزارش آمده است، ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام در هفته منتهی به ۲۲ دی‌ماه بر ۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بالغ شد که سه صنعت سرمایه‌گذاری‌ها، انبوه‌سازی و فلزات اساسی جمعا حدود ۳۰ درصد از ارزش معاملات خرد را به خود اختصاص دادند. این سه گروه به ترتیب با سهم ۱۱، ۱۰ و ۸ درصدی در جایگاه‌های اول تا سوم صنایع خرد ایستادند. گروه‌های منسوجات و خودرویی نیز با سهم ۷ و ۶ درصدی، رتبه‌های چهارم و پنجم را به لحاظ بیشترین ارزش معاملات خود در اختیار گرفتند.

رشد ۱۰ درصدی معاملات ETFها

بر این اساس، بازار ابزارهای نوین مالی در هفته سوم دی‌ماه میزبان معامله ۱۵ میلیارد و ۹۸۵ میلیون ورقه به ارزش ۳۳۲ هزار و ۸۴۰ میلیارد تومان بود. در حالی که در این بازار، معاملات اوراق مالی اسلامی بدون تغییر بوده و مبالات اوراق تسهیلات مسکن با افت مواجه بود، دادوستد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله رشد ۱۰ درصدی را تجربه کرد. بدین ترتیب سرمایه‌گذاران اقدام به خریدوفروش ۱۴ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان واحد ETF در فرابورس کردند.

دادوستدهای اوراق مالی اسلامی

علاوه براین، دادوستدهای اوراق مالی اسلامی نیز بر ۳۱۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بالغ شد که نسبت به هفته ماقبل رشد یک درصدی داشت.

اوراق تسهیلات مسکن

از سوی دیگر، در حالی که حجم و ارزش معاملات اوراق تسهیلات مسکن با افت ۱۵ و ۵ درصدی مواجه شد، این اوراق جهش قیمتی چشم‌گیری داشتند؛ به طوری که برخی از نمادهای «تسه»، قیمت‌های حدود ۱۵۰ هزار تومانی را در سومین هفته دی‌ماه به خود دیدند.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطپایگاه خبری بانکداری نوین در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید