امروز: شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: السبت 19 شوال 1445 | 2024-04-27
کد خبر: 68377 |
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۰ |
ارسال به دوستان
پ

بانکداری نوین – بررسی‌ها نشان می‌دهد که بورس تهران از ابتدای زمستان تاکنون با بازدهی منفی ۲.۵ درصد مواجه شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری نوین ، حال بازار سهام همچنان خوب نیست؛ این را می‌شود در نمودار عملکرد بازار مشاهده کرد. فراز و فرودی که در رفتار این روزهای بورس مشاهده می‌شود، به نوعی پیش‌بینی را از سهامداران گرفته است، آن هم در شرایطی که فعالان بازار اعتقاد دارند که بورس از افزایش قیمت‌ها در بازارهای موازی عقب مانده، اما تصمیمات خلق‌الساعه و آنی، هر لحظه شلیکی به ارزش بازار است و سرمایه‌گذاران را با ریسکی تازه مواجه می‌کند.

آن‌طور که در عملکرد بازار سهام در طول یک ماه گذشته مشاهده می‌شود، ریزشی در حدود ۵۷ واحد است؛ به طوری که شاخص بورس از ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار و ۲۱۷ واحد در ابتدای زمستان، به حدود ۲ میلیون و ۱۵۳ هزار و ۲۰۳ واحد کاهش پیدا کرده است. این یعنی بازار سهام با ریزش ۲.۵ درصدی مواجه شده است.

بهنام صمدی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره وضعیت ریزشی بازار سرمایه و دلایل آن می‌گوید: دیروز دستورالعملی در خصوص قیمت‌گذاری نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی منتشر شد که ابهاماتی که در خصوص این دستورالعمل وجود داشت، باعث شد که بازار واکنش شدیدی را نشان دهد. در ابتدا پالایشی‌ها واکنش نشان دهد و سپس این موضوع به بقیه گروه‌ها تسری پیدا کرد.

وی می‌افزاید: البته امروز یک‌سری شفاف‌سازی‌ها داشتیم؛ مثل پالایشگاه بندرعباس که گفتند این دستورالعمل روی ما تاثیری ندارد و همچنین پالایشگاه اصفهان. حالا فعلا کم‌کم اوضاع بورس دارد به حالت قبل برمی‌گردد.

چرا بورس هر روز سقوط می‌کند؟/ شلیک تازه دولت به بازار سهام

محدوده حمایتی محکم بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه تصریح می‌کند: فارغ از این مساله، تنش‌های سیاسی در منطقه هم روی بازار اثرگذار بودند که هم باعث رشد قیمت دلار در بازار آزاد شد و هم این‌که بورس یک بازار ریسک‌گریز و از تنش به دور است. این تنش‌ها باعث شد که یک مقدار بازار واکنش منفی به اتفاقات نشان دهد و شاهد قرمز شدن باشیم.

صمدی در عین حال معتقد است که تا محدوده ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار واحد، حمایت محکمی برای بازار محسوب می‌شود و عملا این محدوده را امروز حفظ کرد. در حال حاضر اگرچه بازار قرمز است، ولی به تعادل رسیده است.

وی همچنین می‌گوید: یک اتفاق دیگری هم که افتاد، بازگشایی نماد فولاد صبا بود. این شرکت در بدترین شرایط فرسایشی بازار، ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تامین مالی از بازار کرد، اما امروز پس از ۲۵ درصد ریزش که تقریبا به هزینه رسیده، متعادل است، اما متاسفانه اثر منفی خود را روی بازار گذاشت.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: فشار فروش این سهم هم یکی از اتفاقاتی بود که روی بازار اثر منفی داشت.

صمدی با بیان این‌که اتفاقات مثبتی را هم در بازار شاهد بودیم، می‌گوید: برای مثال، ذوب‌آهن اصفهان بالاخره گزارش تجدید ارزیابی‌اش را روی کدال گذاشت و آن باعث شد که صف خرید ایجاد شود و یک مقدار فضا را مثبت کرد.

وی می‌افزاید: الان هم با وجود این‌که بازار وضعیت نامطلوبی دارد، اما این نماد به صف خرید رسیده است.این کارشناس بازار سرمایه عنوان می‌کند: به نظر می‌رسد بیشترین خبری که روی بازار اثر داشته باشد، یکی همین تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌هاست و یکی هم بحث تعدیل نرخ بهره بین‌بانکی باشد که می‌تواند روی بازار اثرگذار باشد و ما خیلی هنوز نشانه‌هایی از کاهش نرخ سود نمی‌بینیم.

 

پیش‌بینی بازار سهام

صمدی با پیش‌بینی وضعیت بازار سرمایه تا پایان سال می‌گوید: بازار سرمایه واقعا نسبت به بقیه بازارها، از تورم نرخ دلار عقب است. یعنی خیلی از سهم‌ها با دلار ۲۸ هزار تومان معامله می‌شوند و بازار از نظر بازدهی نسبت به سایر بازارها عقب است.

وی تاکید می‌کند: به نظر می‌رسد اگر تنش‌ها فروکش کند، می‌تواند تا پایان سال به سقف قبلی که در اردیبهشت‌ماه ثبت کرده بود، برسد؛ به خصوص این‌که گزارش‌های ۹ ماهه خوبی داشتیم.

این کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بازار در سال ۱۴۰۳ تصریح می‌کند: در نیمه اول سال، مجامع را داریم و از الان برای خیلی‌ها قیمت‌ها جذابیت دارد که بخرند و سود مجامع را از اردیبهشت تا تیرماه بگیرند. به نظر من بازار می‌تواند در سال آینده وضعیت رو به رشد صعودی داشته باشد؛ به خصوص این‌که فعلا بازار ارز هم تکان خورده است و این، یک پارامتر موثر روی بازار سرمایه و سوددهی شرکت‌هاست.

صمدی تاکید می‌کند: کلا اگر ریسکی از سمت دولت متوجه بازار نشود، بورس می‌تواند رشد کند و رکورد جدیدی در شاخص‌های بازار سرمایه ببینیم.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطپایگاه خبری بانکداری نوین در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید