امروز: شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: السبت 19 شوال 1445 | 2024-04-27
کد خبر: 68552 |
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷ |
ارسال به دوستان
پ

بانکداری نوین – بورس تهران در روز انتهایی معاملات هفته اول بهمن ماه با افزایش تراز اندک شاخص کل تا سطح ۲ میلیون و ۱۲۳ هزار واحدی مواجه شد. در آخرین روز معاملاتی هفته قبل ارزش معاملات خرد به کانال ۳ همتی بازگشت و بار دیگر شاهد ورود جریان پول حقیقی به صندوق‌های درآمدثابت بودیم.

 

 

 

به گزارش پایگاه خبری بانکداری نوین  ، بازار سهام در روند روز معاملاتی گذشته شاهد رشد تراز شاخص کل هم‌وزن و افزایش تراز شاخص کل بود. رشد تراز اندک شاخص‌ کل و هم‌وزن بورس تهران در معاملات روز چهار‌شنبه پس از ریزش تراز ۷ روزه شاخص کل به ثبت رسید. بازار سهام در آخرین روز معاملاتی هفته قبل شاهد ریزش ۲۴ درصدی ارزش معاملات خرد تا سطح ۳ هزار و ۹۱۴ میلیارد تومان بود. در این روز خروج جریان پول حقیقی برای دهمین روز معاملاتی پی در پی تداوم داشت اما از شدت آن کاسته شد.

 

 

روز چهارشنبه، شاخص‌های سهامی فرابورس ایران عملکرد مشابه نسبت به شاخص‌های اصلی بازار بورس را به ثبت رساندند اما نوسانات شدید‌تری را تجربه کردند. شکاف بازدهی شاخص کل و هم‌وزن در بازار بورس تهران ۳۷ صدم درصد بود و رشد تراز بیشتر شاخص هم‌وزن را نشان می‌داد؛ درحالی که این معیار برای فرابورس ایران با ۵۶ صدم درصد بیانگر عملکرد بهتر شاخص کل هم‌وزن بود. کمترین بازدهی را در میان شاخص‌های اصلی فرابورس، شاخص بازار دوم فرابورس با ۴۴ صدم درصد رشد به ثبت رساند و بیشترین بازدهی نیز به شاخص هم‌وزن فرابورس با ۱.۱۶ درصد رشد تراز تعلق گرفت.

 

در بین شاخص صنایع نیز صنعت کاشی و سرامیک با ۴۱.۶ میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت استخراج کانه‌های فلزی با ۱۶.۳ میلیارد تومان و صنعت سایر محصولات کانی غیر فلزی با ۱۲.۷ میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت محصولات شیمیایی با ۵۶.۵ میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با ۳۸.۳ میلیارد تومان و صنعت فلزات اساسی با ۲۲.۲ میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

روند معاملات سهامی ۳۰ روز اخیر

بورس تهران در روز ابتدای هفته قبل شاهد خروج ۹۳۴ میلیارد تومانی پول حقیقی از سهام و فرار سرمایه حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت بود. ارزش معاملات خرد نیز که در انتهای هفته چهارم دی ماه تراز ۳ همتی را تجربه کرده بود؛ در روز ابتدایی هفته قبل وارد سطح ۶ همتی شد اما روز چهارشنبه این هفته به کانال ۳ همتی سقوط کرد. در هفته گذشته متوسط ارزش معاملات خرد روزانه با ۴.۷ درصد کاهش به نسبت هفته قبل از آن تا سطح ۵ هزار و ۸۶ میلیارد تومانی پایین آمد.

021106

 
 

 

برآیند جریان پول حقیقی در هفته اول دی ماه منفی هزار و ۲۴۲ میلیارد تومان بود و هفته دوم دی به منفی ۸۷۸ میلیارد تومان رسید و در هفته سوم دی خالص تغییرات مالکیت حقیقی تا منفی ۴۲۲ میلیارد تومان کاهش داشت. در هفته چهارم دی، بار دیگر خروج جریان پول حقیقی اتفاق افتاد و از شدت بیشتری برخوردار بود و شاهد خروج ۸۴۸ میلیارد تومان پول حقیقی از سهام بودیم. در هفته قبل شدت خروج جریان پول حقیقی به سطح ۳ هزار و ۹۴ میلیارد تومان رسید که ۲۶۵ درصد به نسبت هفته قبل از آن افزایش داشت.

ارزش صف‌های خرید سهام در هفته دوم و سوم دی ماه در مدار ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان نوسان داشت و در دو هفته اخیر ریزش کرده است. نوسان ارزش صف‌های فروش سهام در هفته چهارم دی و هفته قبل قابل توجه بود و حتی تا سطح ۹۰۰ میلیارد تومانی رشد داشت. روز چهارشنبه ارزش صف‌های خرید سهام افزایش ۶۸ درصدی داشت و ارزش صف‌های فروش ۵۲ درصد افت کرد. با این تفاسیر، ارزش صف‌های فروش به ۱۸۳ میلیارد تومان نزول کرد و ارزش صف‌های خرید تا ۱۴۶ میلیارد تومان افزایش یافت.

 

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از ۲۱.۴ میلیون تومان روز سه‌‌شنبه تا ۲۱.۵ میلیون تومان افزایش داشت. سرانه فروش هر کد حقیقی نیز کاهش قابل توجهی داشت و از ۳۱.۱ میلیون تومان روز سه‌شنبه به ۲۵.۸ میلیون تومان رسید. با این اوصاف شکاف سرانه خرید و فروش همچنان به سمت فروشندگان حقیقی سنگینی می‌کند.

پیش بینی بورس شنبه

بورس تهران هفته چهارم دی‌ماه را با سطح مقاومتی ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار  واحدی شاخص کل و سطح مقاومتی ۷۵۰ هزار واحدی شاخص هم‌وزن آغاز خواهد کرد. بورس تهران در هفته گذشته شاهد چرخش روند بازار به سمت رکود معاملاتی بود. افزایش تنش‌های سیاسی و نظامی در خاورمیانه یکی از اصلی‌ترین عامل‌های از دست رفتن سطح حمایتی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی شاخص کل و افت ارزش معاملات در هفته‌های اخیر بود. رشد ریسک سیاسی بازار سهام در کنار کاهش ظرفیت تولیدات پتروشیمی‌ها با محدودیت‌های گاز خوراک و افزایش نرخ ارز و طلا در بازار آزاد را می‌توان اصلی‌ترین سیگنال‌های منفی هفته پیش‌رو برآورد کرد که دست‌اندازی قدرتمند برای شاخص‌های سهامی بشمار می‌رود.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح ۳ تا ۵ همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با کاهش تراز شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی مثبت اندک شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد ضعیف‌تر شاخص کل به نسبت شاخص کل هم‌وزن در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز منفی پیش بینی می‌شود و ورود پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت تداوم خواهد داشت. صفوف خرید سهام احتمالاً کاهش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال کاهش وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح ۲۲ میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای ۲۳ میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً رشد تراز بیشتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمال شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن فرابورس کاهش یابد.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطپایگاه خبری بانکداری نوین در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید