امروز: شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 19 شوال 1445 | 2024-04-27
کد خبر: 68768 |
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷ |
ارسال به دوستان
پ

بانکداری نوین- شاخص کل بورس در حالی برای سومین روز متوالی ریزش کرد که برای سومین روز پول حقیقی از بازار سهام خارج شد و برخی کارشناسان می‌گویند هراس سهامداران عامل خروج پول از بورس بود.

 

 

 به گزارش پایگاه خبری بانکداری نوین به نقل از فارس، رنگ سرخ، رنگ غالب نقشه بازار سرمایه در معاملات امروز بوده است؛ بازار سهام در جریان معاملات امروز با گذشت زمان حالش بدتر شد و تب فروش در میان معامله‌گران افزایش یافت. به همین خاطر شاخص کل و هم وزن با نزدیکی به پایان بازار منفی‌تر شدند.

شاخص کل بورس در حالی برای سومین روز متوالی ریزش کرد که برای سومین روز پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

 

کاهش شرکت‌کنندگان در عرضه اولیه

عرضه اولیه فنر در بازار دوم فرابورس انجام شد و به هر کد بورسی ۱۹۸ سهم در قیمت ۸۶۱ تومان تخصیص داده شد.

یک میلیون ۵۹ هزار و ۲۹۴ سهامدار حقیقی، ۷۶ صندوق و ۱۵۹۰ سهامدار حقوقی هم در این عرضه اولیه مشارکت داشتند که نسبت به عرضه اولیه قبلی کاهش را نشان می دهد.

«هراس» عامل خروج پول از بورس

حمید دستجردی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، می‌گوید‌: بررسی رفتار شاخص کل در زمان‌هایی که هیجان در بازار افزایش می‌یابد نشان می‌دهد بازار سرمایه با کاهش ریسک و هیجان غالبا با سرعت و هیجان بیشتر مسیر رفته را بازگشته است.

 
 

 

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بازار سرمایه این روزها بیشتر تحت تأثیر هیجانات قرار گرفت و انتظار می رود سایه هیجانات در روزهای آینده نیز تا حدودی بر سر بازار باشد.

وی افزود: شاخص به کف سطح حمایت رسیده است و این نگرانی برای معامله گران و سهامداران وجود دارد که با از دست رفتن سطح حمایت، ریزش قیمت‌ها تداوم پیدا کند. در این میان هراس و نگرانی اصلی سهامداران از تحولات سیاسی منطقه است. عاملی که به نظر می‌رسد خروج سرمایه از بازار سهام را افزایشی کرده است.

 

قرمزپوشی همه شاخص‌های بورس

در پایان معاملات روز چهارشنبه یازدهم بهمن ماه ۱۴۰۲، شاخص کل بورس ۳ هزار و ۳۶ واحد معادل ۰.۱۴ درصد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۱۰۷ هزار و ۳۰۳ واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش هزار و ۶۹۸ واحدی معادل ۰.۲۳ درصد در رقم ۷۳۲ هزار و ۷۱۵ واحدی ایستاد.

شاخص کل فرابورس با افت ۷۱ واحدی به رقم ۲۵ هزار و ۴۱۶ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش ۳۳۹ واحد به سطح ۱۳۴ هزار و ۸۲۵ واحد رسید.

تداوم خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

روز چهارشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای سومین روز منفی شد و ۱۶۲ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

امروز نماد دی (بانک دی)، ثفارس (عمران‌ و توسعه ‌فارس‌) و خودرو (ایران خودرو) برای دومین روز متوالی بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای شگستر (گسترش سوخت سبز زاگرس (سهامی عام))، ثجنوب (سرمایه گذاری مسکن جنوب) و فنر (پارس فنر) تعلق داشت.

 

 

کاهش ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۲۵ هزار و ۲۲۲ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۵ هزار و ۵۹۰ میلیارد تومان بود که ۶۲ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۸ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۴ هزار و ۵۴۰ میلیارد تومان رسید.

رشد ارزش صف‌های خرید بورس 

در پایان معاملات امروز، تعداد نمادهای مثبت ۲۶۰ نماد و تعداد نمادهای منفی ۵۴۴ نماد بوده است. یعنی حدود ۶۸ درصد نمادها سرخ پوش شدند.

 

در معاملات چهارشنبه، ۴۹ نماد صف خرید داشتند و ۴۴ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۵۰ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۳۴۶ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۱۳ درصدی به ۲۰۰ میلیارد تومان رسید.

 

 

 

در بازار امروز ۱۱ بهمن  ماه، سرانه خرید هر نماد در بازار، در حدود ۲۴.۴ میلیون تومان و سرانه فروش در حدود ۲۶.۰ میلیون تومان بود.

همچنین، در بازار امروز به ازای هر کد (میانگین نمادها)، سرانه خرید حقیقی  در حدود ۲۶.۰میلیون تومان و سرانه فروش در حدود ۲۲.۷ میلیون تومان بود.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطپایگاه خبری بانکداری نوین در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید