امروز: شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: السبت 19 شوال 1445 | 2024-04-27
کد خبر: 77100 |
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵ |
ارسال به دوستان
پ

بانکداری نوین – بورس تهران روز دوشنبه با افت تراز شاخص کل و کاهش تراز شاخص هم‌وزن در کنار افت ۱۴ درصدی ارزش معاملات خرد مواجه بود. بورس تهران در معاملات روز دوشنبه نیز شاهد روند خروجی جریان پول حقیقی از سهام بود؛ در حالی که روز شنبه و یکشنبه شاهد افزایش مالکیت حقیقی در بازار سهام بودیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری نوین  ، بازار سهام در روند معاملات روز گذشته شاهد افت تراز شاخص کل و کاهش تراز شاخص کل هم‌وزن بود. دیروز روند معاملات در لحظات ابتدایی با افزایش تقاضای سهام و شروع روند صعودی تراز شاخص‌ کل هم‌وزن بورس تهران همراه بود که در همان نیم ساعت ابتدایی با افت تراز شاخص کل مواجه شد و شاخص هم‌وزن نیز وارد روند نزولی شد. بورس تهران با وجود رشد تراز شاخص کل و ورود پول حقیقی قابل توجه دو روز ابتدای هفته، دیروز شاهد خروج جریان پول حقیقی در کنار افت تراز شاخص‌های سهامی بود.

روز دوشنبه، شاخص‌های فرابورسی روند مشابه بازار بورس تهران داشتند. شکاف بازدهی شاخص کل و هم‌وزن که در بورس تهران نزدیک به ۲۸ صدم درصد بود و عملکرد ضعیف‌تر شاخص کل هم‌وزن را نشان می‌داد؛ در بازار فرابورس ایران رقم ۶۸ صدم درصدی داشت و افت تراز بیشتر شاخص کل هم‌وزن را بیان می‌کرد. کمترین بازدهی را در میان شاخص‌های اصلی فرابورس، شاخص هم‌وزن فرابورس با ۱.۳۸ درصد ریزش به ثبت رساند و بیشترین بازدهی نیز به شاخص بازار دوم فرابورس با ۵۴ صدم درصد افت تراز تعلق گرفت.

 

در بین شاخص صنایع نیز صنعت عرضه آب و برق و گاز با ۲۰.۶ میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت بیمه با ۱۹.۷ میلیارد تومان و صنعت سایر واسطه‌گری‌های مالی با ۷.۴ میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت خودرو و ساخت قطعات با ۱۲۷.۸ میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت محصولات شیمیایی با ۵۱.۲ میلیارد تومان و صنعت فلزات اساسی با ۳۸.۷ میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

روند معاملات سهامی ۳۰ روز اخیر

دیروز ارزش معاملات خرد بازار سهام با ۱۴ درصد کاهش، پس از افزایش ۱۳۴ درصدی دو روز ابتدای هفته در تراز ۶ هزار و ۸۷ میلیارد تومانی متوقف شد. رشد ارزش معاملات خرد سهامی در این دو روز معاملاتی در حدی حامی شاخص کل بورس تهران بود که روند نزولی ۲۴ روزه شاخص کل تنها در دو روز معاملاتی ابتدای هفته جبران شد.

021214

 
 

 

دیروز برآیند جریان پول حقیقی منفی ۲۶۶ میلیارد تومان بود و بازار سهام پس ورود دو روزه پول حقیقی به موقعیت‌های سهامی شاهد این کاهش مالکیت حقیقی بود. در دو روز معاملاتی ابتدای این هفته هزار و ۲۹ میلیارد تومان پول حقیقی به سهام وارد شد و ۲ هزار و ۱۰۳ میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شد. با این حال، دیروز شاهد خروج پول حقیقی از سهام و ورود ۸۰ میلیارد تومان پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت بودیم.

بازار سهام در اولین روز هفته شاهد افزایش ارزش صف‌های خرید سهام تا سطح ۳۸۹ میلیارد تومانی بود و ارزش صف‌های فروش سهام در محدوده ۹۲ میلیارد تومانی قرار داشت. دیروز ارزش صف‌های خرید سهام به نسبت روز یکشنبه ۶۵ درصد افت کرد و به ۱۰۵ میلیارد تومان رسید و ارزش صفوف فروش نیز با ۳۱ درصد افزایش تا سطح ۲۸۱ میلیارد تومان افزایش داشت.

 

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی به نسبت روز یکشنبه کاهش داشت و به ۲۳ میلیون تومان رسید. دیروز سرانه فروش هر کد حقیقی نیز اندکی کاهش داشت و در سطح ۲۶.۷ میلیون تومانی ایستاد. با این اوصاف شکاف سرانه همچنان به سمت فروشندگان حقیقی سنگینی می‌کند و به شدت این شکاف افزوده شده است.

پیش بینی بورس سه‌شنبه

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ معاملات روز سه‌شنبه با سقف مقاومتی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی شاخص کل بورس و ۲۶ هزار واحدی شاخص کل فرابورس آغاز خواهد شد. رشد ریسک سیاسی بازار سهام در کنار محدودیت‌های گازی صنایع را می‌توان سیگنال‌های مقاومتی شاخص کل و ارزش معاملات خرد دانست. در این روز‌ها علاوه بر بورس تهران، بازار‌های موازی بازار سهام همچون بازار آزاد طلا و ارز با افزایش انتظارات صعودی همراه هستند. بازار سهام در معاملات سهامی روز دوشنبه شاهد اصلاح زمانی رشد تراز دو روز ابتدای هفته بوده است.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح ۵ تا ۷ همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با افت تراز شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی مثبت اندک شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد بهتر شاخص کل به نسبت شاخص کل هم‌وزن در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز منفی پیش بینی می‌شود. صفوف خرید سهام اندکی افزایش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال رشد اندکی وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح ۲۵ میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای ۲۴ میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً رشد تراز بیشتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمالاً شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن بورس و فرابورس افزایش یابد.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطپایگاه خبری بانکداری نوین در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید