امروز: شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 26 شوال 1445 | 2024-05-04
کد خبر: 79018 |
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۷ |
ارسال به دوستان
پ

      به گزارش پایگاه خبری بانکداری نوین  به نقل از اکوایران، در ابتدای هفته اخیر شاخص کل بورس تهران افت کرد و هزار و ۹۹۴ واحد پایین آمد. همچنین ۴۸ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد.        روز یکشنبه شاخص ۳ هزار و ۴۹۴ واحد ریزش کرد و خروج […]

 

 

 

به گزارش پایگاه خبری بانکداری نوین  به نقل از اکوایران، در ابتدای هفته اخیر شاخص کل بورس تهران افت کرد و هزار و ۹۹۴ واحد پایین آمد. همچنین ۴۸ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. 

 

 

 

روز یکشنبه شاخص ۳ هزار و ۴۹۴ واحد ریزش کرد و خروج سرمایه ادامه داشت که رقم آن ۱۷۳ میلیارد تومان بود. روز دوشنبه شاخص هزار و ۳۵۰ واحد بالا آمد و ۱۰ میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد. 

 

 

اقتصادنیوز: بورس تهران در جریان معاملات این هفته با کاهش ۲۷ درصدی متوسط ارزش معاملات خرد و خروج جریان پول حقیقی از سهام مواجه بود. در این هفته تراز شاخص کل ۷۲ صدم درصد افزایش داشت و تراز شاخص هم‌وزن بورس تهران نیز پایین‌تر از سطح انتهایی هفته گذشته ایستاد.

سه‌شنبه شاخص بار دیگر سبزپوش شد و هزار و ۹۲۱ واحد رشد کرد و خروج پول ۷ میلیارد تومانی ثبت شد.

روز چهار‌شنبه شاخص کل ۱۳ هزار و ۲۹۲ واحد ریزش کرد و ۱۸۹ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

بدین ترتیب، در پایان معاملات چهارشنبه، شاخص کل ۱۵ هزار و ۵۲۹ واحد پایین‌تر از هفته پیش ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس منفی ۰.۷ درصد شود. شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین ۶ هزار و ۵۹۴ واحد پایین‌تر ایستاد و بازدهی منفی ۰.۹ درصدی را ثبت کرد.

 

 

 

در مجموع کل هفته ۴۲۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی ۸۵ میلیارد تومان بود. 

روند تغییرات ارزش معاملات خرد سهام در مجموع نزولی بود که البته متأثر از اختلال در سامانه معاملاتی فرابورس بود. میانگین ارزش معاملات خرد بورس در هفته اخیر ۴ هزار و ۴۳۷ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۶ هزار و ۸۲ میلیاردی هفته پیشین، کاهش ۲۷ درصدی داشته است. 

 

بدین ترتیب شاخص در پایان هفته در نیمه کانال قرار گرفت. به نظر می‌رسد بازار در روزهای پایانی سال نوسان کمی داشته باشد و در حوالی محدوده فعلی ماندگار باشد. طرفه آنکه ممکن است بسیاری از سهامداران ترجیح دهند پیش از تعطیلات بخشی از سرمایه خود را از بازار خارج کنند تا از سرمایه خود در برابر ریسک اخبار و رخدادهای احتمالی سیاسی و اقتصادی در روزهای تعطیلات نوروز محافظت کنند.

اقتصادنیوز: در هفته اخیر، شاهد ثبت رکورد ۶ روز خروج متوالی سرمایه حقیقی از بورس تهران بودیم.

انتظار از سیاست‌گذار این است که در روزهای پایانی سال و روزهای ابتدایی سال آینده سعی در ثبات بخشی و کاهش ریسک‌های کلان و سیستماتیک بازار داشته باشد. 

آنچه مورد اتفاق نظر کارشناسان است، این است که در دو سال اخیر نه تنها اعتماد سرمایه گذاران به بازار سرمایه شدیداً کاهش یافته، بلکه فعالان اقتصادی و سهامداران خرد نسبت به هرگونه سیاست گذاری دولت و سازمان بورس بدبین هستند. این باور عمومی در میان فعالان بازار سرمایه شکل گرفته که دولت نقش اصلی را در بازار ایفا می‌کند و اولویت اول او کسب درآمد و پوشش کسری بودجه خود است. فارغ از درستی یا نادرستی چنین باورهایی، مهم این است که سرمایه اجتماعی دولت کاهش یافته و سیاست گذار نیز در ترمیم سرمایه اجتماعی ناتوان و ناکام بوده است. سازمان بورس و شرکت بورس تهران حتی در فنی‌ترین حوزه‌های فعالیت خود مانند بهبود عملکرد هسته معاملات، کاربری وبسایت معاملات و افزایش شفافیت در گزارش‌دهی شرکت‌ها نیز ناکام بوده‌اند. در مجموع در پایان سال می‌توان گفت سازمان بورس نمره قبولی دریافت نمی‌کند.

021223

 

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطپایگاه خبری بانکداری نوین در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید