امروز: پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الخميس 24 شوال 1445 | 2024-05-02
کد خبر: 79285 |
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۷ |
ارسال به دوستان
پ

بانکداری نوین – بورس تهران در روز انتهایی معاملات هفته دوم فروردین ماه با افزایش تراز شاخص کل و افت تراز اندک شاخص هم‌وزن مواجه شد. در آخرین روز معاملاتی هفته قبل ارزش معاملات خرد در کف کانال ۴ همتی قرار داشت و بار دیگر شاهد خروج جریان پول حقیقی از بازار سهام بودیم.

 به گزارش پایگاه خبری بانکداری نوین  ، بازار سهام در روند روز معاملاتی گذشته شاهد کاهش تراز شاخص کل هم‌وزن و افزایش تراز شاخص کل بود. شاخص‌های سهامی نیمه اول معاملات سهام روز چهارشنبه را با افزایش تراز اندکی به سر بردند و در نیمه دوم معاملات نقشه بازار سهام رفته رفته قرمز تر شد و شاخص‌های سهامی دچار افت تراز شدند. بازار سهام روز چهارشنبه نشان از تداوم فرار سرمایه حقیقی و افزایش عرضه سهام داشت.

روز چهارشنبه، شاخص‌های سهامی فرابورس ایران عملکرد متفاوتی نسبت به شاخص‌های اصلی بازار بورس به ثبت رساندند و کاملا قرمز پوش بودند. شکاف بازدهی شاخص کل و هم‌وزن در بازار بورس تهران ۲۷ صدم درصد بود و کاهش تراز شاخص کل هم‌وزن را نشان می‌داد. این معیار برای فرابورس ایران با ۶ صدم درصد بیانگر عملکرد ضعیف‌تر شاخص کل بود. کمترین بازدهی را در میان شاخص‌های اصلی فرابورس، شاخص بازار اول فرابورس با ۲۱ صدم درصد کاهش تراز به ثبت رساند و بیشترین بازدهی نیز به شاخص هم‌وزن فرابورس با ۱۵ صدم درصد افت تراز تعلق گرفت.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت استخراج نفت و گاز با ۳۹.۱ میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت محصولات کاغذی با ۱۳ میلیارد تومان و صنعت رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن با ۱۲ میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت خودرو و ساخت قطعات با ۷۲.۱ میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با ۵۰ میلیارد تومان و صنعت محصولات شیمیایی با ۴۳.۸ میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

روند معاملات سهامی ۳۰ روز اخیر

بورس تهران در روز ابتدای هفته گذشته شاهد خروج ۳۴ میلیارد تومانی پول حقیقی از سهام و ورود ۲۳۳ میلیارد تومانی سرمایه حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت بود. ارزش معاملات خرد نیز که در انتهای هفته اول فروردین در تراز ۴ همتی قرار داشت؛ در روز ابتدایی هفته قبل کاهش ۱۴ درصدی داشت و روز سه‌شنبه تراز ۵ هزار و ۱۱۵ میلیارد تومانی را تجربه کرد. روز چهارشنبه هفته دوم فروردین ماه، سطح ارزش معاملات خرد سهام تا ۴ هزار و ۹۶ میلیارد تومان کاهش یافت. در هفته قبل متوسط ارزش معاملات خرد روزانه با ۱۳ درصد کاهش به نسبت هفته اول فروردین تا سطح ۴ هزار و ۴۴۱ میلیارد تومانی پایین آمد.

030117

برآیند جریان پول حقیقی در هفته چهارم اسفند ماه با کاهش خروج جریان پول حقیقی همراه بود و شاهد خروج ۱۰ میلیارد تومان پول حقیقی از سهام بودیم. در اولین هفته فروردین شاهد ورود ۴۹۴ میلیارد تومانی جریان پول حقیقی به سهام بودیم. در هفته دوم فروردین بار دیگر بازار سهام با خروج ۸۷۲ میلیارد تومانی جریان پول حقیقی از سهام مواجه بود.

روز چهارشنبه ارزش صف‌های خرید سهام افزایش ۶۰ درصدی داشت و ارزش صف‌های فروش ۸۰ درصد ریزش کرد. با این تفاسیر، ارزش صف‌های خرید به ۱۱۷ میلیارد تومان صعود کرد و ارزش صف‌های فروش تا ۲۹ میلیارد تومان کاهش یافت.

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از ۲۰.۴ میلیون تومان روز سه‌‌شنبه تا ۲۱.۸ میلیون تومان افزایش داشت. سرانه فروش هر کد حقیقی نیز کاهش داشت و از ۲۳.۶ میلیون تومان روز سه‌شنبه به ۲۰.۷ میلیون تومان رسید. با این اوصاف شکاف سرانه خرید و فروش به سمت خریداران حقیقی سنگینی می‌کند.

تراز شاخص کل بورس تهران نیز در انتهای هفته اول فروردین ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۱۷۲ واحد بسته شد و در روز انتهایی هفته قبل تا سطح ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار و ۹۰۶ واحدی کاهش داشت و بازدهی منفی ۴۶ صدم درصدی را به ثبت رساند. شاخص کل هم‌وزن بورس تهران نیز در هفته گذشته چیزی نزدیک به ۱.۳۹ درصد افت کرد و در تراز ۷۵۹ هزار و ۶۹۷ واحدی ایستاد.

پیش بینی بورس شنبه

بورس تهران هفته سوم فروردین ماه را با سطح حمایتی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی شاخص کل و سطح مقاومتی ۷۶۰ هزار واحدی شاخص هم‌وزن آغاز خواهد کرد. اخبار تنش‌های سیاسی و نظامی خاورمیانه در روز‌های اخیر موجب افزایش تقاضا در بازار‌های موازی بازار سهام شد و قیمت‌‌ها در بازار آزاد طلا و ارز صعودی شدند. با این اوصاف ریسک سیاسی اوراق سهام به شدت افزایش یافته است و در ابتدای معاملات امروز شاهد تأثیر منفی کوتاه مدت، افزایش نرخ ارز و طلا بر بازار سهام خواهیم بود.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح ۳ تا ۷ همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با کاهش تراز شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی منفی شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد ضعیف‌تر شاخص کل به نسبت شاخص کل هم‌وزن در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز منفی پیش بینی می‌شود و احتمالا با خروج پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت مواجه خواهیم بود. صفوف خرید سهام احتمالاً افزایش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال افزایش وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح ۱۸ میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای ۲۵ میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً افت تراز بیشتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمال شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن فرابورس افزایش یابد.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطپایگاه خبری بانکداری نوین در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید