امروز: چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الأربعاء 23 شوال 1445 | 2024-05-01
کد خبر: 79347 |
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۸ |
ارسال به دوستان
پ

به گزارش پایگاه خبری بانکداری نوین ، بازار سهام در روند معاملات روز معاملاتی گذشته شاهد کاهش تراز شاخص کل هم‌وزن در کنار ریزش تراز شاخص کل بود. رشد شاخص‌ کل در ابتدای معاملات روز شنبه با حمایت حقوقی‌ها اتفاق افتاد اما با توجه به شدت عرضه حقیقی بازار سهام، شاخص کل را مثل شاخص […]

به گزارش پایگاه خبری بانکداری نوین ، بازار سهام در روند معاملات روز معاملاتی گذشته شاهد کاهش تراز شاخص کل هم‌وزن در کنار ریزش تراز شاخص کل بود. رشد شاخص‌ کل در ابتدای معاملات روز شنبه با حمایت حقوقی‌ها اتفاق افتاد اما با توجه به شدت عرضه حقیقی بازار سهام، شاخص کل را مثل شاخص هم‌وزن نزولی کرد تا در انتهای معاملات شاهد ریزش تراز یک دست شاخص‌های سهامی باشیم. دیروز هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از مالکیت کد‌های حقیقی بازار کاسته شد و ارزش معاملات خرد رشد داشت.

روز شنبه، شاخص‌های سهامی فرابورس ایران عملکردی مشابه نسبت به شاخص‌های اصلی بازار بورس به ثبت رساندند و کاملا قرمز پوش بودند. شکاف بازدهی شاخص کل و هم‌وزن در بازار بورس تهران ۱.۲۶ درصد بود و کاهش تراز بیشتر شاخص کل هم‌وزن را نشان می‌داد. این معیار برای فرابورس ایران با ۱.۲ درصد بیانگر عملکرد ضعیف‌تر شاخص کل هم‌وزن بود. کمترین بازدهی را در میان شاخص‌های اصلی فرابورس، شاخص کل هم‌وزن فرابورس با ۲.۷۶ درصد کاهش تراز به ثبت رساند و بیشترین بازدهی نیز به شاخص بازار دوم فرابورس با ۱.۱۹ درصد افت تراز تعلق گرفت.

در بین شاخص صنایع نیز روز گذشته تنها پنج صنعت خالص جریان پول حقیقی مثبت داشتند که مجموع آن‌ها کمتر از ۴ میلیارد تومان بوده است. از سوی دیگر صنعت خودرو و ساخت قطعات با ۲۲۹.۶ میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت محصولات شیمیایی با ۱۴۷.۱ میلیارد تومان خروج پول حقیقی در جایگاه دوم قرار گرفت. صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با ۱۳۳.۲ میلیارد تومان و صنعت فرآورده‌های نفتی با ۱۳۱.۳ میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

روند معاملات سهامی ۳۰ روز اخیر

بازار سهام روز گذشته شاهد افزایش ۶۲ درصدی ارزش معاملات خرد تا سطح ۶ هزار و ۶۶۱ میلیارد تومانی بود. بورس تهران روز گذشته با رشد شدید عرضه حقیقی سهام مواجه شد. با این وجود، خرید سنگین حقوقی‌ها از سهم‌های شاخص‌ساز، شرایط شاخص کل را بهتر از شاخص هم‌وزن رقم زد.

030118

ارزش صف‌های خرید سهام دیروز کاهش ۵۵ درصدی داشت و ارزش صف‌های فروش ۱۱۸۶ درصد رشد کرد. با این تفاسیر، ارزش صف‌های فروش به سطح ۳۷۳ میلیارد تومان صعود کرد و ارزش صف‌های خرید تا ۵۳ میلیارد تومان کاهش یافت.

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از ۲۱.۸ میلیون تومان روز چهارشنبه تا ۲۲.۱ میلیون تومان افزایش داشت. دیروز سرانه فروش هر کد حقیقی نیز رشد داشت و به ۲۷.۴ میلیون تومان رسید. با این اوصاف شکاف سرانه حقیقی به سمت فروشندگان سنگینی می‌کند.

پیش بینی بورس یکشنبه

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ معاملات روز یکشنبه با کف حمایتی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی شاخص کل آغاز خواهد شد. با در نظر گرفتن خروج پول حقیقی سنگین از موقعیت‌های سهامی، می‌توان تداوم این روند را برای معاملات امروز بازار سرمایه محتمل دانست اما احتمال حرکت این پول به سمت بازار‌های موازی نیز بالا است. افزایش تنش‌های سیاسی و نظامی در خاورمیانه موجب شده تا تمرکز فعالان بازار سهام بر اخبار منطقه افزایش یابد که ریسک سیستماتیک بازار سهام را تشدید کرده است.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح ۳ تا ۶ همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با کاهش تراز شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی منفی شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد ضعیف‌تر شاخص کل هم‌وزن به نسبت شاخص کل در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز منفی پیش بینی می‌شود و خروج پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت تداوم خواهد داشت. صفوف خرید سهام اندکی کاهش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال افزایش وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح ۲۰ میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای ۲۵ میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً کاهش تراز بیشتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمال شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن فرابورس کاهش یابد.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطپایگاه خبری بانکداری نوین در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید