امروز: چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأربعاء 23 شوال 1445 | 2024-05-01
کد خبر: 79378 |
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۰ |
ارسال به دوستان
پ

بانکداری نوین – بورس تهران روز دوشنبه با افزایش تراز شاخص کل و رشد تراز شاخص هم‌وزن در کنار افت ۱۹ درصدی ارزش معاملات خرد مواجه بود. بورس تهران در معاملات روز دوشنبه شاهد تعادل جریان حقیقی و حقوقی در بازار سهام بود.

 

 

 

به گزارش پایگاه خبری بانکداری نوین  ، بازار سهام در روند معاملات روز گذشته شاهد افزایش تراز شاخص کل و رشد تراز شاخص کل هم‌وزن بود. دیروز روند معاملات در لحظات ابتدایی با افزایش تقاضای سهام و شروع روند صعودی تراز شاخص‌ کل و هم‌وزن بورس تهران همراه بود که تا انتهای معاملات ادامه داشت.

 

 

روز دوشنبه، شاخص‌های فرابورسی مشابه شاخص‌های بورس با افزایش تراز همراه شدند. شکاف بازدهی شاخص کل و هم‌وزن که در بورس تهران نزدیک به ۲۴ صدم درصد بود و عملکرد ضعیف‌تر شاخص کل را نشان می‌داد؛ در بازار فرابورس ایران این شکاف رقم ۱.۰۶ درصدی داشت و افزایش تراز بیشتر شاخص کل هم‌وزن را بیان می‌کرد. کمترین بازدهی را در میان شاخص‌های اصلی فرابورس، شاخص بازار اول فرابورس با ۸۶ صدم درصد رشد به ثبت رساند و بیشترین بازدهی نیز به شاخص کل هم‌وزن فرابورس با ۲.۰۸ درصد افزایش تراز تعلق گرفت.

 

در بین شاخص صنایع نیز صنعت رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن با ۳۴.۸ میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت سایر واسطه‌گری‌های مالی با ۱۶.۵ میلیارد تومان و صنعت مواد و محصولات دارویی با ۱۳.۶ میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با ۱۹ میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت استخراج کانه‌های فلزی با ۱۷.۷ میلیارد تومان و صنعت بیمه با ۱۱.۹ میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

روند معاملات سهامی ۳۰ روز اخیر

دیروز ارزش معاملات خرد بازار سهام با ۱۹ درصد کاهش، به سطح ۳ هزار و ۹۵۳ میلیارد تومانی رسید. روند جریان پول حقیقی در معاملات سهام دیروز متعادل بود و شاهد خروج اندک پول از صندوق‌های درآمد ثابت بودیم.

دیروز ارزش صف‌های خرید سهام به نسبت روز یکشنبه ۵۹ درصد افزایش یافت و به ۲۷۴ میلیارد تومان رسید و ارزش صفوف فروش نیز با ۳۶ درصد کاهش تا سطح ۸۶ میلیارد تومان کاهش داشت.

 
 

 

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی به نسبت روز یکشنبه افزایش داشت و به ۲۲.۷ میلیون تومان رسید. دیروز سرانه فروش هر کد حقیقی نیز کاهش داشت و در سطح ۲۲.۲ میلیون تومانی ایستاد. با این اوصاف شکاف سرانه چرخش داشته به سمت خریداران حقیقی سنگینی می‌کند.

IMG_20240409_013930_494

 

پیش بینی بورس سه‌شنبه

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ معاملات روز سه‌شنبه با سقف مقاومتی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی شاخص کل بورس و ۲۶ هزار واحدی شاخص کل فرابورس آغاز خواهد شد. رشد ریسک سیاسی بازار سهام در کنار افزایش قیمت‌ها در بازار‌های موازی دست‌انداز این روز‌های شاخص‌های سهامی به شمار می‌روند. از سوی دیگر رشد قیمت‌ها در بازار‌های موازی تأثیر میان مدت مثبتی بر بازار سهام دارد. سود تسعیر ارز بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ بورس تهران سیگنال مثبت این روز‌ها به شمار می‌رود.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح ۳ تا ۵ همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با افت تراز شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی منفی اندک شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد بهتر شاخص کل به نسبت شاخص کل هم‌وزن در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز منفی پیش بینی می‌شود. صفوف خرید سهام اندکی افزایش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال رشد اندکی وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح ۲۵ میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای ۲۴ میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً کاهش تراز بیشتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمالاً شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن بورس و فرابورس افزایش یابد.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطپایگاه خبری بانکداری نوین در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید