امروز: شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: السبت 19 شوال 1445 | 2024-04-27
کد خبر: 61083 |
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷ |
ارسال به دوستان
پ

بانکداری نوین – بورس تهران معاملات روز شنبه را با ریزش شدید شاخص‌های سهامی و خروج سرمایه حقیقی پشت سرگذاشت. خبر توافق تبادل زندانیان در کنار خبر تصویب دوباره نرخ گاز باعث شده تا سهامداران امیدی به حمایت سیاست‌گذاران از بازار سهام نداشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری نوین  ، بازار سهام در روند معاملات روز شنبه شاهد ریزش بیشتر شاخص هم‌وزن به نسبت افت تراز شاخص کل بود. معاملات دیروز با افت تراز شاخص‌های سهامی آغاز شد و این روند تا پایان روز ادامه داشت. در معاملات روز گذشته شاخص کل بورس تهران ۲.۳۲ درصد و شاخص هم‌وزن ۲.۷۱ درصد افت تراز داشتند.

دیروز شاخص‌های فرابورسی نیز یکپارچه سرخ‌پوش بودند. شکاف بین بازدهی شاخص کل و شاخص هم‌وزن در فرابورس به نسبت بورس تهران بیشتر بود و در بین شاخص‌های فرابورسی، شاخص هم‌وزن فرابورس با ۳.۴۱ درصد افت تراز برخلاف معاملات روز چهارشنبه، بیشترین میزان افت روزانه را به ثبت رساند.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت تولید محصولات کامپیوتری با ۳۸.۶ میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت اطلاعات و ارتباطات با ۴.۸ میلیارد تومان و صنعت انتشار، چاپ و تکثیر با ۲.۲ میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت فلزات اساسی با ۱۳۷.۵ میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با ۱۳۵ میلیارد تومان و صنعت فرآورده‌های نفتی با ۱۰۷.۵ میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

از نظر بازدهی نیز در بین صنایع سنگین بورس تهران، روز گذشته شاخص صنایع انبوه‌سازی، زراعت و خودرو بیشترین ریزش تراز را تجربه کردند.

روند معاملات سهامی ۳۰ روز اخیر

روز شنبه روند معاملات و خرید و فروش سهام به نحوی بود که میانگین سرانه فروش هر کد حقیقی به ۳۴.۳ میلیون تومان رسید. این درحالی است که متوسط سرانه خرید هر کد حقیقی در معاملات روز گذشته ۲۲.۸ میلیون بوده که نشان از تشدید شکاف در بین این دو معیار دارد.

نسبت نماد‌های مثبت و منفی نیز در معاملات دیروز اختلاف زیادی پیدا کرد. درحالی که معاملات روز چهارشنبه، بازاری ۳۹ درصد سبز پوش و ۶۱ درصد قرمز پوش ساخته بود؛ معاملات روز گذشته با قرمز پوشی ۸۷ درصدی نماد‌ها و رشد قیمت ۱۳ درصد مابقی، نقشه بازار قرمز‌تری را به تصویر کشاند.

اینفو بورس5

خروج جریان پول حقیقی نیز در معاملات چهار‌شنبه با کاهش قابل توجهی همراه بود اما ورود پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت نشان از بلاتکلیفی فعالان بازار سهام نسبت به آینده بازار داشت. روز گذشته نه‌تنها خروج جریان پول حقیقی از ۱۰۳ میلیارد تومان روز چهارشنبه به هزار و ۸۰ میلیارد تومان افزایش یافت؛ بلکه پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت نیز خارج شد که نشان می‌دهد منابع خروجی از بازار سرمایه به بازار‌های موازی آن درحال حرکت‌ هستند.

نکته قابل توجه دیگر معاملات دیروز افزایش شدید صفوف فروش سهام و کاهش شدید صفوف خرید بود. صف خرید سهام که در روز چهارشنبه ارزش ۴۰۷ میلیارد تومانی داشت، در معاملات دیروز به ۲۵۹ میلیارد تومان رسید و صف‌های فروش سهام که در معاملات روز چهارشنبه ارزشی ۳۹۲ میلیارد تومانی داشتند؛ در معاملات روز گذشته به ارزش ۷۸۵ میلیارد تومانی رسیدند.

بازار‌های جهانی در یک نگاه

بازارهای جهانی در هفته اخیر شاهد دو مسیر مهم در بین فلزات و حامل‌های انرژی بود. قیمت جهانی نفت، متانول، پلی اتیلن، پروپان و دیگر محصولات پتروپالایشی در روز‌های گذشته همچنان افزایشی بوده است. از سوی دیگر با افت قیمت سنگ آهن در بازار شانگهای، قیمت دیگر فلزات از جمله فولاد، آلمینیوم، مس، روی و طلا و نقره در بازار‌های جهانی ریزشی شده است.


اینفو بورس4

با افت قیمت جهانی طلا و نقره و افت ارزش دلار در بازار آزاد ایران با شکل‌گیری توافق تبادل زندانیان می‌توان گفت که از یک سو با نزدیک شدن به برجام ریسک بازار‌های طلا ارز در داخل کشور افزایش پیدا کرده است اما با وجود تورم بالای کشور، احتمالا همچنان بهترین محل جایگزین سرمایه‌گذاری در بازار سهام، بازار طلا و ارز باشد که با افت قیمت این روز‌ها ارزش بالاتری برای سرمایه‌گذاری داشته باشند.

پیش بینی بورس یکشنبه

 با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ بازار سهام معاملات روز شنبه را با اثر‌پذیری از افت قیمت دلار در بازار آزاد آغاز خواهد کرد. این خبر با توجه به ارزش اندک معاملات خرد این روز‌ها می‌تواند تأثیرات بالقوه‌ای را بر معاملات سهامی داشته باشد. شاخص بورس تهران با وجود افت تراز شدیدی که از اواسط اردیبهشت ماه تجربه کرده است؛ همچنان قابلیت بالایی برای افت تراز از خود نشان داده است.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بورس تهران معاملات امروز را با افزایش عرضه سهام شرکت‌های صنایع سنگین و علل خصوص صنایع دلاری آغاز کند. معاملات امروز احتمالا با خروج پول حقیقی سنگین از سهام و ورود اندکی پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت به پایان برسد. افت تراز کمتر شاخص کل به نسبت شاخص کل هم‌وزن در روز‌های آتی تعدیل خواهد شد و با کاهش قیمت سهم‌های دلاری بازار، احتمالا شاخص کل در رالی نزولی بازار از شاخص هم‌وزن پیش بگیرد. از سوی دیگر با وجود احتمال تلاش سیاست‌گذاران به وسیله شوک درمانی برای حفظ بازار، امکان تغییر روند معاملات در میانه بازار نیز وجود دارد.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطپایگاه خبری بانکداری نوین در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید