امروز: پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الخميس 24 شوال 1445 | 2024-05-02
کد خبر: 68026 |
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰ |
ارسال به دوستان
پ

بانکداری نوین – مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه تشریح روش‌های افزایش سرمایه، در این بخش به روش «آورده نقدی سهامداران جدید با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی» پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری نوین ، وحید روشن قلب، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، در ادامه تشریح روش‌های افزایش سرمایه، در این بخش به روش «آورده نقدی سهامداران جدید با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی» پرداخت.

وی با بیان این که روش دوم انجام افزایش سرمایه شباهت زیادی به روش نخست «از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران» دارد، اظهار داشت: این افزایش سرمایه از محل «آورده نقدی سهامداران جدید با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی» انجام می‌شود.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: فرقی که روش«آورده نقدی سهامداران جدید با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی» با روش نخست دارد این است که به سهامداران در روز مجمع حق تقدم تعلق نمی‌گیرد و سهام جدید و ارزش بازار و ارزشی که به تصویب مجمع رسیده به سهامداران جدید واگذار خواهد شد. در این روش مبلغی که سهامداران جدید پرداخت خواهند کرد شامل ارزش اسمی سهام جدید و صرف سهامی است که با توجه به مبلغی که بیش از ارزش اسمی سهام جدید است، پرداخت می‌کند، وارد حساب شرکت خواهد شد و در مجمع سهامداران تصمیم گیری می‌کنند که این صرف سهام به عنوان سهام جایزه به سهامداران قبلی داده شود یا اینکه در حساب شرکت بماند.

روشن قلب اضافه کرد: در افزایش سرمایه سال‌های گذشته، عموماً صرف سهام تبدیل به سهام جایزه به سهامداران تاریخ مجمع شده است.

وی تصریح کرد: اخیرا در برخی از عرضه‌های اولیه‌، با توجه به تصمیم هیئت پذیرش، فرایند انجام عرضه اولیه سهام از طریق انجام افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم صورت می‌گیرد به طوری‌که مبلغ عرضه اولیه تماماً وارد شرکت شده و منجر به گسترش کسب و کار شرکت و یا تکمیل طرح‌های موجود در شرکت می‌شود.

روشن قلب بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون، برای ۵ شرکت و جمعاً به مبلغ ۷ هزار میلیارد تومان مجوز افزایش سرمایه از این محل صادر شده است.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطپایگاه خبری بانکداری نوین در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید