امروز: شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: السبت 19 شوال 1445 | 2024-04-27
کد خبر: 68144 |
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰ |
ارسال به دوستان
پ

بانکداری نوین – مدیرکل دفتر امور شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی از اتمام شناسایی و انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های تحت کنترل بخش عمومی و یا دولتی تا پایان سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری نوین به نقل از شادا، محمد عنبری، مدیرکل دفتر امور شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی در خصوص آخرین وضعیت انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی گفت: شرکت‌های دولتی که در سال ۱۴۰۱ حسابرسی شده‌اند تا این لحظه عمده صورت‌های مالی آنها آماده شده است، به جز شرکت‌های محدودی مانند شرکت ملی گاز که هنوز حسابرسی آنها به اتمام نرسیده چرا که دیر به حسابرس تحویل داده شده و البته این شرکت از موعد قانونی خود برای این منظور تخلف کرده اما صورت‌های مالی سایر شرکت‌ها منتشر شده و یا به زودی منتشر می‌شود.

شرکت‌های سودده و زیان‌ده

وی در خصوص شرکت‌های سودده و زیان‌ده، توضیح داد: ۲۰ شرکت در لیست سودده‌ها قرار دارند که شرکت توسعه و نوسازی معادن یعنی ایمیدرو، شرکت ملی پتروشیمی، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، شرکت ملی نفت، پست بانک و شرکت فرودگاه‌ها مهمترین آنها هستند که در سال ۱۴۰۱ بیشترین سوددهی را در بین شرکت‌های دولتی داشتند. از این رو، سازمان هدفمندی یارانه‌ها، شرکت نیروی برق حرارتی و شرکت پالایش و نفت آبادان نیز زیان‌ده‌ترین شرکت‌های دولتی اعلام شده‌اند.

دلایل زیان‌دهی و سوددهی شرکت‌های دولتی

عنبری همچنین با ذکر این نکته که برای اعلام دلایل زیان‌دهی و سوددهی شرکت‌های دولتی و یا تحت کنترل دولت ملاحظاتی وجود دارد که نیازمند بررسی است، گفت: به عنوان مثال، شرکت ایمیدرو به عنوان سودده‌ترین شرکت دولتی ۴۴ هزار میلیارد سود را برای سال ۱۴۰۱ گزارش کرده که این سود از محل درآمدهای عملیاتی و فروش و دریافت حق سهم معادن بوده است. به بیانی دیگر، سود فروش از محل فروش سنگ‌های معدنی بوده و در بخش واگذاری‌ها نیز این شرکت حق سهم خود را از این محل دریافت کرده و این رقم بزرگ به دست آمده و عمده سود سرمایه‌گذاری‌های این شرکت نیز مربوط به شرکت‌های وابسته است. البته این شرکت سایر درآمدهایی نیز داشته که ناشی از تعدیل نرخ کلوخه مجتمع سنگان است.

دلایل سوددهی شرکت پتروشیمی

مدیرکل دفتر امور شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی همچنین در خصوص دلایل سوددهی شرکت پتروشیمی نیز در سال ۱۴۰۱ اضافه کرد: این شرکت به دلیل بهره‌برداری از خط لوله اتیلن غرب بوده و شرکت تولید مواد معدنی نیز در سال ۱۴۰۱ به موجب بند(ت) ماده ۳۵ رفع موانع تولید محصولات خود از قبیل مس، روی و سرب و شمش طلا را در بورس کالا به فروش رسانده که با توجه به فرم قیمت‌گذاری و مدل فروش منجر به افزایش قیمت مجتمع انگوران و موته شده که سود این شرکت را به ۵ هزار میلیارد تومان افزایش داده است.

وی در ادامه اظهار کرد: شرکت ملی نفت نیز به دلیل افزایش میزان فروش خالص محصولات و حواشی ناشی از نرخ ارز سودده بوده است، پست بانک و سایر شرکت‌های دولتی نیز هر کدام به دلایل مختلف سوددهی قابل توجهی داشته‌اند.

انتشار صورت‌های مالی یک هزار شرکت

وی افزود: تا این لحظه کل شرکت‌های دولتی، ۳۴۰ شرکت به اضافه شرکت‌های در حال انحلال و یا تسویه هستند که صورت‌های مالی آنها از طرف ما آماده در کدال منتشر شده است. تا کنون نیز برخی از شرکت‌های تحت کنترل دولت شناسایی شده‌اند که صورت‌های مالی آنها آماده شده که مجموعا صورت‌های مالی یک هزار شرکت توسط دفتر امور شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی در کدال منتشر شده است.

انتشار صورت‌های مالی جدید تا پایان سال

عنبری در خصوص برنامه انتشار صورت‌های مالی جدید تا انتهای سال نیز ابراز کرد: برنامه و پیش بینی ما این است که تا آخر اسفند امسال یک نوبت دیگر صورت‌های مالی سایر شرکت‌های مالی مشمول قانون بودجه تحت کنترل دولت و دولتی‌ها را منتشر کنیم که در صورتی که صورت‌های مالی آنها اماده باشد، تعداد این شرکت‌ها به هزار مورد دیگر می‌رسد که به طور کلی تا انتهای سال اطلاعات مالی ۲هزار شرکت منتشر خواهد شد و این علاوه بر شرکت های بورسی هستند که باید به صورت قانونی و طبیعی صورت‌های مالی خود را منتشر کنند.

وی اضافه کرد: در واقع برای نخستین بار شبکه کل شرکت‌های تحت کنترل دولت و شرکت‌های دولتی در کل تاریخ اقتصادی ایران تحت اشراف دولت قرار گرفته و صورت‌های مالی آنها در راستای شفافیت در معرض دید عموم در کدال منتشر شده است.

شناسایی جدیدی وجود ندارد

مدیرکل دفتر امور شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی در پایان تاکید کرد: برای سال ۱۴۰۳ نیز شناسایی جدیدی وجود ندارد و همین تعداد شرکت اعلام و تا زمان واگذاری به‌روزرسانی می‌شوند که بعد از فروش باید آنها را از لیست حذف و یا اینکه شرکت جدید توسط دولت تاسیس شود که ما ورود کنیم، در غیر این صورت تا پایان امسال همه این شرکت‌ها بررسی و صورت‌های مالی آنها منتشر می‌شود.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطپایگاه خبری بانکداری نوین در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید