امروز: شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: السبت 26 شوال 1445 | 2024-05-04
کد خبر: 68248 |
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰ |
ارسال به دوستان
پ

به گزارش پایگاه خبری بانکداری نوین ، دیروز یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ بازار ارز و سکه کاملا دو نیمه متفاوت داشت؛ بازار قبل از صحبت‌های فرزین و بعد از صحبت‌های رئیس کل. بازار ارز و سکه در روز شنبه به محدوده‌های مقاومتی مهم خودش رسیده بود و در روز یکشنبه تا قبل از سخنان محمدرضا […]

به گزارش پایگاه خبری بانکداری نوین ، دیروز یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ بازار ارز و سکه کاملا دو نیمه متفاوت داشت؛ بازار قبل از صحبت‌های فرزین و بعد از صحبت‌های رئیس کل.

بازار ارز و سکه در روز شنبه به محدوده‌های مقاومتی مهم خودش رسیده بود و در روز یکشنبه تا قبل از سخنان محمدرضا فرزین درمورد ضرب سکه جدید به روند پر هیجان خود ادامه داد اما پس از سخنرانی فرزین، قیمت‌ها با ریزش در نیمه دوم به پایین‌تر از محدوده قیمتی روز شنبه رسیدند. 

قیمت سکه امامی در روز یکشنبه با گپ مثبت ۳۰۰ هزار تومانی در ۳۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بازگشایی شد و با افزایش ۶۰۰ هزار تومانی تا ۳۴ میلیون بالا رفت. 

اما در ادامه بعد از خبر ضرب سکه جدید، در کمتر از ۱۰ دقیقه قیمت سکه نزدیک به یک میلیون ریزش داشت. 

قیمت سکه در روز یکشنبه با کاهش در ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بسته شد که نسبت به روز گذشته یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان کاهش و نسبت به سقف روز یکشنبه دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افت داشت.

قیمت طلای آبشده هم با افزایش تا حوالی ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بالا رفت اما در ادامه با کاهش به پله چهارم کانال ۱۱ میلیون رسید. 

قیمت دلار هرات در ۵۲ هزار و ۲۰۰ تومان شروع به کار کرد و با افزایش در نیمه اول تا ۵۲ هزار و ۷۰۰ تومان بالا رفت اما در ادامه با کاهش، محدوده حمایتی ۵۲ هزار و ۲۰۰ تومان را از دست داد و در ۵۱ هزار و ۹۵۰ تومان بسته شد. البته قیمت دلار فردایی در پشت خط به محدوده حمایتی ۵۱ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده. پس از ریزش قیمت در بازارها قیمت دلار در تهران متنوع شد. قیمت دلار تهران در نیمه دوم معاملات بین ۵۲ هزار و ۱۰۰ تا ۵۲ هزار و ۸۰۰ تومان در معامله بود.

قیمت درهم امارات با گپ مثبت ۸۰ تومانی در ۱۴ هزار و ۵۸۰ تومان آغاز به کار کرد و با افزایش تا ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان بالا رفت و در ادامه این بازار هم مثل سایر بازارها کاهشی شد و در ۱۴ هزار و ۵۳۰ تومان به کار خود پایان داد. تنها بازاری که بالاتر از نرخ روز گذشته خود بسته شد درهم امارات بود.

مهمترین خبر بازار

مهمترین خبر روز یکشنبه صحبت‌های فرزین درمورد تزریق سکه‌های بدون تاریخ بود. رئیس کل بانک مرکزی گفته ضرب سکه جدیدی در دستور کار است که به بازار عرضه خواهد شد؛ سکه‌های جدید، بدون تاریخ و به صورت تمام بهار آزادی با طرح جدید ضرب شده. همچنین فرزین خبر داده از چهارشنبه طلا در مرکز مبادله ارزی عرضه می‌شه. با این خبر معامله‌گران می‌گفتند بانک مرکزی از روز چهارشنبه در بازار طلا و ارز تزریق و کنترل خواهد داشت. 

سوال معامله‌گران در مورد ضرب سکه‌های سال ۸۶ هست که با ورود سکه‌های جدید سکه‌های ۸۶ چه خواهد شد؟ حبابش صفر می‌شه؟ به عقیده معامله‌گران تنها زمانی حباب می‌تواند صفر شود که میزان عرضه سکه‌های جدید سنگین باشد. به تصور آن‌ها تخلیه و صفر شدن حباب سکه ۸۶ سریع نخواهد بود اما عرضه سکه جدید می‌تواند میزان حباب را کمتر کند.

در روز شنبه گروهی از معامله‌گران بدون خبر ضرب سکه جدید، روند افزایش شتابان بازار ارز و سکه‌ را مشکوک میدانستند و هشدار داده بودند که وارد این روند نشوید. در روز یکشنبه بعد از خبر بانک مرکزی و ریزش بازار، این دسته معتقد بودند بازارساز متمایل به نوسان است.

به عقیده تحلیل‌گران فنی با خبر بانک مرکزی، بازار دست فروشنده افتاده. حمایت مهم طلای آبشده در ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است که قیمت طلا میتواند نسبت به این سطح واکنش داشته باشه. اگه این مرز از دست برود قیمت میتواند به سمت کف کانال حرکت کنه. در بازار سکه هم معامله‌گران معتقدند اگر عرضه سکه بدون تاریخ، متناسب با بازار باشد قیمت سکه می‌تونه با اصلاح یک تا دو ماهه از دامنه ۳۰ میلیون عقب بشینه.

برخی از معامله گران عرضه سکه جدید را با عرضه ربع سکه در سال ۱۴۰۱ مقایسه می‌کردند. در آن زمان عرضه ربع سکه در بورس کالا با هدف کاهش حباب این قطع از سکه شکل گرفت. اگر چه در آن مقطع اندکی از قیمت ربع سکه و حبابش کم شد اما در ادامه و قطع عرضه، قیمت ربع سکه به روال سابق برگشت.

از نظر این دسته تداوم این عرضه مهمتر از عمل آن است چرا که در صورت عدم تداوم فقط به صورت مقطعی، مسکنی برای بازار خواهد بود.

یک نکته دیگر که در بازار مورد توجه معامله گرا قرار گرفت وضعیت صندوق های طلا در بورس کالا بود. در روز کاهش قیمت سکه، این صندوق ها رکورد حجم معاملات روزانه تاریخ خودشان رو زدند و بیش از سه برابر میانگین حجم معاملات ماهانه با وجود منفی قیمتی معامله شد. یکسری ها اعتقاد دارند نهنگ ها از این صندوق ها خارج شدند و سبد گردان در کنار سرمایه گذاران خرد، خریدار بودند. بعضی ها تصور می کردن این اتفاق در بورس کالا با روند بازار نقدی ناهمخوان هست.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطپایگاه خبری بانکداری نوین در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید