امروز: شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: السبت 19 شوال 1445 | 2024-04-27
کد خبر: 68283 |
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰ |
ارسال به دوستان
پ

بانکداری نوین – بازار سهام روز دوشنبه با سیگنال بانک مرکزی به بانک‌ها مواجه شد. بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌ای به شبکه بانکی اعلام کرد: اخذ مسکوکات و شمش طلا از اشخاص ولو به صورت امانت که منتج به صدور گواهی از طریق سازوکار بورس کالا و غیر آن شود، صرفاً پس از أخذ مجوز از بانک مرکزی امکان‌پذیر است.

 به گزارش پایگاه خبری بانکداری نوین ، بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز سه‌شنبه می‌روند که روز دوشنبه شاخص‌های بورس تهران ریزش کردند. برای پیش بینی بورس امروز –سه‌شنبه ۲۶ دی- به روند بازار سهام در روز کاری گذشته نگاه می‌کنیم. روز دوشنبه شاخص کل ۲ هزار و ۲۹۱ واحد افت کرد و شاخص کل هم‌وزن هزار و ۵۳۵ واحد ریزش کرد. همچنین شاخص کل فرابورس  ۷۹ واحد پایین آمد و شاخص هم وزن فرابورس کاهش ۸۱۴ واحدی داشت.

بیشترین افزایش قیمت

روز دوشنبه در بورس شرکت لیزینگ پارسیان (ولپارس)، شرکت سرمایه گذاری پردیس (پردیس) و شرکت لیزینگ کارآفرین (ولکار) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت آسیا سیر ارس (حآسا)، شرکت صنایع چوب خزر کاسپین (چخزر) و شرکت کشاورزی و دامپروری ملارد شیر (زملارد) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای خوساز (شرکت محورسازان ایران خودرو)، وتوس (شرکت توسعه شهری توس گستر) و لپارس (شرکت پارس الکتریک) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت صنعت روی زنگان (زنگان)، شرکت عطرین نخ قم (نطرین) و شرکت بازرگانی و تولیدی مرجان کار (کمرجان) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات دوشنبه، ۴۷ نماد صف خرید داشتند و ۴۹ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۶۵ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۱۶۵ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۵۱۰ درصدی به ۷۳۹ میلیارد تومان رسید.

پیش بینی بورس سه‌شنبه

دیروز شاخص کل بورس تهران پس از ۴ روز ریزش کرد و شبندر، شپنا و خودرو بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشتند.

به علاوه، برای سومین روز متوالی پول حقیقی از بازار خارج شد. دیروز ۲۲۳  میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

همچنین دیروز ارزش معاملات خرد ریزش کرد. ارزش معاملات خرد با کاهش ۱۴۷ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۵ هزار و ۴۱۵ میلیارد تومان رسید.

بنابراین بازار با رکود نسبی و تداوم خروج پول حقیقی مواجه بود. دیروز شاخص سه بار روند صعودی پیدا کرد اما در نهایت نتوانست به رشد ادامه دهد. در حالی که روز یکشنبه شاخص به فاصله کمتر از ۳ هزار واحدی سطح ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد رسیده بود، دیروز نتوانست به کانال بالاتر دست پیدا کند.

ناظران یکی از عوامل ریزش بازار ابلاغیه بانک مرکزی درباره گواهی سپرده طلا می‌دانند. بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌ای به شبکه بانکی اعلام کرد: اخذ مسکوکات و شمش طلا از اشخاص ولو به صورت امانت که منتج به صدور گواهی از طریق سازوکار بورس کالا و غیر آن شود، صرفاً پس از أخذ مجوز از بانک مرکزی امکان‌پذیر است.

بانک مرکزی اعلام کرده که صدور این نوع گواهی سپرده که امکان معامله با سازوکارهای بورس کالا را دارد موجب ایجاد سفته‌بازی ، افزایش قیمت‌ها به صورت کاذب و غیرواقعی و حبابی شده است و باید متوقف شود.

بنابراین می‌توان گفت بازار با سیگنال منفی سیاست گذار پولی مواجه شده و ممکن است امروز نیز روند نزولی پیدا کند.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطپایگاه خبری بانکداری نوین در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید