اما کارشناسان بازار سهام درباره بازار این طور می گویند . . .

بازار ارزنده است اما نقدینگی برای تحرک در بازار نیست

از دید تحلیلی گروه پالایشی و تاحدی پتروشیمی خرید دارد

خریداران امروز بی شک در بازه دو تا چهار ساله بازدهی بالایی از بازار خواهند گرفت

پژمان شعبان پور فرد کارشناس بازار سرمایه درباره چشم انداز بازار سهام به خبرنگار بورس۲۴ توضیح داد: در یک سال اخیر قیمت ها افت قابل توجهی داشت و قیمت های بازار به طور میانگین در حدود ۵۰ درصد افت داشته است ، البته این افت هم طبیعی بود چرا که در آن دوران بازار بر اساس مفروضات و انتظار تورم بالا، دلار ۵۰ هزار تومانی و افزایش چاپ پول روند ها را تحلیل می کرد.

وی افزود :  با تغییر شرایط سیاسی آمریکا و تغییر ریاست جمهوری ایران ، سیاست های انقباضی دولت جدید ایران و مواردی از این دست منجر شد تا مفروضات تغییر کند و با توجه به این که تحلیل گران در بازار سهام چشم انداز آتی را معامله می کنند ، تغییر در متغیرها منجر شد تا شاهد افت بازار و خروج نقدینگی از بورس باشیم.

وی در ادامه افزود: در شرایط حال حاضر هم دو سناریو در صورت توافق برجامی و یا عدم توافق برجامی وجود دارد که اگر توافق حاصل نشود.  ادامه تورم، رشد نقدینگی و رشد سریع دارایی های مالی را شاهد خواهیم بود. اما اگر  شاهد احیای توافق برجام باشیم در یک بازه یک تا دو ساله بهبود هایی را در روند هایی مانند کاهش رشد نقدینگی ، کنترل تورم و مدیریت قیمت دلار خواهیم بود و پس از آن در صورتی که دولت نتواند شرایط را مهیا کند ، مجدد تورم و چاپ پول را شاهد خواهیم بود.

چه سرمایه گذاری برنده است؟

شعبان پور گفت: خریداران امروز برنده های بی چون چرای ۲ تا ۴ سال آتی خواهند بود و بیشترین بازدهی را خواهند داشت.

 او در خصوص چشم انداز کوتاه مدت بازار هم گفت: قیمت ها در بازه اکنون ارزنده هستند اما بازار مشکل نبود نقدینگی و خروج نقدینگی را دارد و با این شرایط نمی توان انتظار داشت بورس شاهد رشد باشد ، مگر این که یا نقدینگی در بازار ماندگار شود یا نقدینگی جدیدی به بازار تزریق شود.

پالایشی ها جذابند…

این کارشناس بازار سهام در خصوص سهام جذاب بازار برای سرمایه گذاری گفت: از دید تحلیلی گروه پالایشی گزینه خوبی خواهد بود و گروه پتروشیمی تاحدی گزینه  مناسبی برای سرمایه گذاری است ، اما در صورت انجام توافق برجام بازار به سمت سهام گروه بانک، خودرو و لیزینگ اقبال نشان خواهد داد که استقبالی عمدتا روانی و ناشی از خوش بینی و البته کوتاه مدت خواهد بود.