امروز: شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: السبت 26 شوال 1445 | 2024-05-04
کد خبر: 42123 |
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۴ |
ارسال به دوستان
پ

بانکداری نوین – یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به مصوبه به‌موقع وزارت اقتصاد و سازمان بورس در مورد تعیین سقف خوراک پتروشیمی‌ها، افزایش بهای گاز اروپا فرصتی را برای افزایش عرضه و سود شرکت‌های پتروشیمی‌ ایجاد می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری نوین ،  بازار سرمایه ایران بعد از فراز و نشیب‌های شدیدی که در چند ماه گذشته تجربه کرد، از چند روز اخیر و تحت تاثیر گمانی‌زنی‌های ایجاد شده در خصوص توافقات هسته‌ای روند بهتری به خود گرفت و تا حدودی از شتاب نوسانات این بازار کاسته شد.

 

نرخ خوراک پتروشیمی و تعرفه قیمت‌گذاری گاز از جمله مسایلی بود که به شدت روند این بازار را تحت تاثیر خود قرار داد و روزهای پرنوسانی را پیش‌روی بازار قرار داد اما مشکلات ایجاد شده در بازار با تدابیر درست وزیر اقتصاد و دارایی و نیز رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اصلاح و تغییراتی در این قیمت‌گذاری ایجاد شد که بی تاثیر در تغییر مسیر بازار نبود. 

تدبیر به‌موقع دولت مانع تاثیرپذیری بازار سرمایه از افزایش نرخ گاز اروپا شد

حال بعد از آرامش ایجاد شده در بازارهای سرمایه‌گذاری ایران، جنگ اوکراین با روسیه از جمله مشکلاتی است که اکنون نگرانی‌هایی را در بازار سرمایه ایجاد کرد و حاشیه‌هایی را برای معاملات این بازار با خود به همراه داشت.

در ادامه حمله روسیه به اوکراین، قیمت گاز اروپا روز پنجشنبه با روند افزایشی پرشتابی همراه و سبب ایجاد نگرانی‌هایی در بین فعالان بازار سرمایه برای تاثیر آن در آینده معاملات این بازار شد که اگر چنین تصمیمات به موقعی از سوی وزیر  اقتصاد و دارایی و نیز سازمان بورس و اوراق بهادار اتخاذ نشده بود به طور حتم شاهد روزهای پرنوسانی در بازار سرمایه ایران بودیم.

در این زمینه «همایون دارابی» امروز (شنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در واکنش به تغییر بهای گاز اروپا و احتمال اثرگذاری این اتفاق در بازار سرمایه ایران اظهارکرد: با توجه به پیگیری‌های انجام شده از سوی رئیس سازمان بورس و نیز وزیر اقتصاد، مصوبه هیات دولت برای نرخ خوراک پتروشیمی سقف پنج هزار تومان اعلام شده است؛ بنابراین گران شدن نرخ گاز اروپا نمی‌تواند تاثیر زیادی را بر روند بازار داشته باشد.

وی ادامه داد: قیمت نفت تحت تاثیر این اتفاق افزایش پیدا کرد و حتی روز پنجشنبه تا به بیش از ۱۰۰ دلار رسید، بنابراین نرخ محصولات پتروشیمی‌ هم به تبع آن می‌تواند افزایش پیدا کند، چراکه قیمت متانول تابعی از قیمت بنزین است و محصولات پلی‌اتیلنی با بهای گاز خود را هماهنگ می‌کنند.

دارابی افزود: مصوبه تعیین سقف قیمت‌گذاری گاز صنایع از سوی وزارت اقتصاد و سازمان بورس به موقع بود زیرا مانع از آسیب به شرکت‌های پتروشیمی ‌شد.

این کارشناس بازارسرمایه در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش بهای گاز و نفت، در بخش عرضه محصولات در بازار سرمایه باید منتظر اتفاقی خاصی باشیم یا خیر، اظهار کرد: از آنجایی که بسیاری از شرکت‌های مندرج در بازارسرمایه در حوزه ماده خام فعالیت دارند، وضعیت بهتری را خواهند داشت همچنین با توجه به اینکه منطقه CIS (دریای سیاه) منطقه مهمی‌ به لحاظ انرژی و تولید محصولات فولادی و فلزات رنگی است، عملا بازارسهام ما نیز  سهم مهمی‌در این شرکت‌ها دارند.

وی تصریح کرد: به احتمال زیاد برای مدتی در این منطقه تحولات اقتصادی متوقف می‌شود که در این صورت فرصت بهره‌برداری برای منطقه «منا» یا خاورمیانه و شمال آفریقا بیشتر خواهد شد و شرکت‌های ما نیز می‌توانند از خلاء رقبای روس و اوکراینی استفاده کنند.

دارابی در پایان گفت: با توجه به سقف مشخص تعیین شده برای خوراک پتروشیمی‌ها در این حوزه تغییر خاصی را شاهد نخواهیم بود و فعلا این وضعیت به نفع شرکت‌های بورسی است که در حوزه مواد خام و معدنی فعال هستند. به عبارت دیگر در این فرصت پیش آمده شرکت‌ها عرضه و فروش بیشتری خواهند داشت.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطپایگاه خبری بانکداری نوین در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید