امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / بعد از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 10 رمضان 1445 | 2024-03-19
کد خبر: 46472 |
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۷:۰۶ |
ارسال به دوستان
پ

بانکداری نوین – کارشناس اقتصادی گفت: عوامل بسیاری در افت شاخص بورس موثر است که از جمله آن بحث عملکردی و بنیادی بازارسهام است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری نوین ، حجت الله فرزانی؛ کارشناس اقتصادی درباره افت شاخص بورس به خبرنگار ابیِنا گفت: انتظار جامعه با توجه به عملکرد شرکت‌ها و افزایش قیمت‌هایی که طی گزارشات سه و شش ماهه منتشر شد بر افزایش قیمت سهام بود، اما چنین نشد.

وی در ادامه اضافه کرد: عوامل بسیاری درباره افت شاخص بورس موثر است که از جمله آن بحث عملکردی و بنیادی بازارسهام است. مسائلی مانند عوامل محیطی و بیرونی و یا روابط بین الملل مانند حل وفصل موضوع برجام و مذاکرات برای رفع تحریم‌ها که با تاخیر و عدم توافقاتی مواجه شد، بازار سرمایه را تحت الشعاع قرار داده است.

این کارشناس اقتصادی در این رابطه یادآور شد: یکی از موارد تاثیرگذار در بازار سهام جنگ اوکراین است که جنبه مثبت و منفی به همراه داشت. جنبه مثبت آن برای شرکت‌های کشاورزی در کشور بود که به تولید داخلی کمک کرد و محصولاتی با توجه به افزایش قیمت جهانی صادر شد. از طرف دیگر این جنگ بر روی برخی از صنایع که واردات محور بود، اثرمنفی برجای گذاشت که طبعا بر بورس هم موثر واقع شد.فرزانی درباره تاثیر قیمت‌های دستوری بیان کرد: قیمت‌های دستوری با توجه به بهم ریختگی بازار کالا نمی‌تواند با تاثیر مثبت همراه شود. در حقیقت شرکت‌ها برای فروش و واگذاری محصولات خود منتظر تصمیم وزارت صمت باقی می‌مانند و پیش از آن کالایی را وارد بازار نمی‌کنند. از طرف دیگر رفتار تعزیرات حکومتی و فشار‌های تعزیراتی برای اینکه قیمت‌ها براساس نرخ دستوری فروخته شود، ریسک حقوقی شرکت‌ها را بالا می‌برد. این مسئله بر پیش بینی عملکرد شرکت‌ها تاثیر می‌گذارد و آن‌ها را زیانبار می‌کند، بازار سهام را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.وی در ادامه افزود: نرخ بهره بانکی هم می‌تواند در این رابطه اثرگذار باشد، زیرا افزایش آن، افزایش تنزیل در اوراق بازار بدهی را به همراه خواهد آورد. افزایش نرخ تنزیل سبب می‌شود، سرمایه گذاری در بازار بدهی جذاب شود؛ بنابراین این امکان وجود دارد که عده‌ای به فروش سهام رو آورند و مشکل نقدشوندگی به وجود آید. تمام عواملی که اشاره شد از دلایل بی رمق ماندن بازار سرمایه به حساب می‌آید که نیاز است تا مورد توجه سیاستگذاران در این زمینه قرار گیرد.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطپایگاه خبری بانکداری نوین در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید