امروز: شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: السبت 26 شوال 1445 | 2024-05-04
کد خبر: 48466 |
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۷ |
ارسال به دوستان
پ

بانکداری نوین – یک کارشناس اقتصادی گفت: آزادسازی قیمت‌ها می‌تواند سبب رونق تولید و افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در حوزه تولید شود؛ البته به شرط آن‌که رفتار سیاست‌گذار قابل پیش‌بینی باشد و تصمیمات لحظه‌ای اتخاذ نشود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری نوین  از سازمان بورس و اوراق بهادار، «هادی حق‌شناس» با اشاره به صحبت‌های روز گذشته وزیر اقتصاد و دارایی و تهیه ماده‌ واحده پیشنهادی برای تصحیح سازوکار قیمت‌گذاری دستوری افزود: نمونه بارز اقتصاد دستوری را سال‌ها قبل در شوروی سابق داشتیم که یکی از مهم‌ترین دلایل عدم موفقیت اقتصاد این کشور بود.

وی خاطرنشان‌کرد: در کشور ما نیز هدف سیاست‌گذاران از قیمت‌گذاری‌های دستوری، مهار تورم بوده که این هدف عملا محقق نشده است و عدم تخصیص بهینه منابع، عارضه اصلی قیمت‌گذاری دستوری است.

حق‌شناس گفت: در اقتصاد آزاد، قیمت‌گذاری دستوری معنایی ندارد و به‌محض افزایش قیمت کالایی همچون نفت، سایر محصولات هم تحت تاثیر قرار گرفته و افزایش قیمت پیدا می‌کنند. در کشور ما اما قیمت‌گذاری دستوری در مورد برخی محصولات سبب دوگانگی اقتصادی شده است.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: برای مثال نرخ ارز مرجع نهاده‌های دامی را تغییر می‌دهیمآ اما به دامداران و مرغداری‌ها اجازه تعیین قیمت محصول متناسب با افزایش بهای تمام شده را نمی‌دهیم.

وی ابراز امیدواری کرد: وعده وزیر اقتصاد مبنی بر اصلاح سازوکار قیمت‌گذاری دستوری، سیاست با دوامی باشد و همه بخش‌ها از جمله قیمت‌گذاری محصول صنایع تولیدی و نرخ ارز و غیره را شامل شود.

حق‌شناس ادامه‌داد: شاید چنین سیاستی در کوتاه مدت آثار تورمی داشته باشد، اما در میان مدت به‌طور قطع به نفع اقتصاد کشور خواهد بود، مشروط بر آنکه دوباره با بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های ناگهانی، اقدام به ممنوعیت صادرات و غیره نشود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به مزایای آزادسازی قیمت‌ها گفت: آزادسازی قیمت‌ها می‌تواند سبب رونق تولید و افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در حوزه تولید شود، البته به شرط آن‌که رفتار سیاست‌گذار قابل پیش‌بینی بوده و تصمیمات لحظه‌ای اتخاذ نشود.

وی گفت: به‌طور کلی، باید پیش‌بینی‌پذیر شدن اقتصاد بزرگترین راهبرد برای تولیدکنندگان باشد تا سرمایه‌گذاری در حوزه تولید به ثبات برسد.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطپایگاه خبری بانکداری نوین در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید