امروز: شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: السبت 26 شوال 1445 | 2024-05-04
کد خبر: 60431 |
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۵:۴۸ |
ارسال به دوستان
پ

 بانکداری نوین -به شاخص ها نگاه نکنید. وضعیت بورس بسیار وخیم است. شاخص ها نشان دهنده وضعیت کلی بازار نیستند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری نوین  ، اگر نگاهی به تابلو معاملات بورس بیندازید تصور می کنید دیروز وضعیت خیلی هم بد نبوده چراکه شاخص کل تنها ۶۰۰۰ واحد افت کرده و شاخص هم وزن هم ۲۰۰۰ واحد رشد داشته است.

اما این شاخص ها در شرایط فعلی نشان دهنده وضعیت کلی بازار نیستند. دیروز بورس شرایط خوبی نداشت و بسیاری از نمادها منفی بودند. اما صرف نظر از اینکه دیروز چه اتفاقی برای نمادها رخ داده، باید این را در نظر گرفت که ارزش معاملات مجددا کم شده است.

روز گذشته ارزش معاملات خرد به ۳۴۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت. این یکی از کمترین ارقام معاملات روزانه طی ۵-۶ ماه گذشته بوده که نشان می دهد بورس اصلا وضعیت خوبی ندارد.

ارزش معاملات باز هم کم شد

کم شدن ارزش معاملات، نشان دهنده وضعیت وخیم معاملات در بازار سهام است. البته هنوز تعدادی از نمادها که به خاطر برگزاری مجمع متوقف شده بودند، هنوز بازگشایی نشده اند. اما بازگشایی این نمادها هم نمی تواند ارزش معاملات را در شرایط فعلی به بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان برساند.

چیزی که فعلا از بورس انتظار می رود، ادامه روند فعلی است. شاید بازار از جایی که فعلا در آن قرار دارد نهایتا ۱۰-۲۰ درصد دیگر پایین برود. اما این افت ۱۰-۲۰ درصدی احتمالا خسته کننده و فرسایشی خواهد بود.

حرکات تند و تیز در بازار ایران معمولا یا در روندهای صعودی رخ می دهد، یا در ابتدای ریزش. البته که در ریزش فعلی، تا به حال افت بازار با شیب تندی اتفاق افتاده اما انتظار نمی رود مابقی اصلاح بازار با همین شیب تند باشد.

جو منفی به دلیل بازگشایی نمادها

تا مدتی پیش اکثر کارشناسان بر این باور بودند که بازار به زودی رشد خود را آغاز می کند. اما شرایط در این چند هفته طوری پیش رفته که کارشناسان هم نظر خود را تعدیل کرده اند و فعلا به همین که بازار مدتی درجا بزند راضی شده اند.

دیروز حقیقی ها حدود ۱۸۰ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند که این خروج پول، سنگین و نگران کننده نبود. اما از آنجا که روند خروج پول همچنان ادامه دارد، می توان گفت که حقیقی ها هر روز ناامیدتر از دیروز می شوند و فعلا امیدی به این بازار ندارند.

شاخص قدرت خریداران حقیقی هم به عدد ۰.۸۷ رسیده که نشان از قدرت بیشتر فروشندگان حقیقی دارد. در این شرایط برای امروز هم می توان انتظار بازاری منفی را داشت که بخشی از جو منفی می تواند ناشی از بازگشایی نمادهایی باشد که طی چند روز گذشته متوقف بوده اند.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطپایگاه خبری بانکداری نوین در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید