امروز: شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: السبت 19 شوال 1445 | 2024-04-27
کد خبر: 77108 |
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵ |
ارسال به دوستان
پ

به گزارش پایگاه خبری بانکداری نوین ، روز گذشته همایش چشم انداز بازارها در سال ۱۴۰۳ به همت تامین سرمایه امید برگزار شد. در این نشست، علیرضا عسگری مارانی، پیشکوست بازار سرمایه در پیش‌بینی قیمت دلار در سال آینده گفت: همواره نرخ بهره و قیمت‌گذاری‌های اساسی در کشور به عناوین مختلف صورت گرفته است. در […]

به گزارش پایگاه خبری بانکداری نوین ، روز گذشته همایش چشم انداز بازارها در سال ۱۴۰۳ به همت تامین سرمایه امید برگزار شد. در این نشست، علیرضا عسگری مارانی، پیشکوست بازار سرمایه در پیش‌بینی قیمت دلار در سال آینده گفت: همواره نرخ بهره و قیمت‌گذاری‌های اساسی در کشور به عناوین مختلف صورت گرفته است. در حالی که قبل‌تر ۹۰ درصد درآمدهای ارزی نفتی بود، اما اکنون تنها ۲۵ درصد از فروش نفت تامین می‌شود ولی بانک‌مرکزی همچنان اصرار به قیمت‌گذاری دلار دارد.

 او پیش‌بینی کرد: اگر اتفاق فشار سیاسی جدی وجود نداشته باشد، باز هم با مشکل ارز مواجه خواهیم بود و با توجه به سال انتهایی دولت، آنچنان تغییری در سیاست‌ها رخ نخواهد داد.

او ادامه داد: اگر بانک مرکزی امکان سرمایه‌گذاری در دیگر فلزات به جز طلا و کامودیتی‌ها را برای سرمایه‌گذاری فراهم می‌کردیم، شرایط بهتر پیش می‌رفت.

 عسگری‌مارانی ادامه داد: فکر می‌کنم دولت با کنترل و سیاست‌های اجازه نمی‌دهد که سود زیاد و طولانی مدتی در یک بازار تامین شود.

دشواری تامین مالی برای افزایش خدمات‌‌دهی

همچنین سیدبابک ابراهیمی،‌ عضو هیات عامل و معاون سرمایه‌گذاری بانک سپه در وبینار آینده بازارهای مالی در سال ۱۴۰۳ عنوان کرد: ظهور بازارهای جهانی ریسک‌های جدیدی را به وجود آورده­ است. از جمله مهمترین آ­ن­ها می توان به پیدایش نقطه چرخش استراتژیک  اشاره داشت که به معنی تغییر بنیادین در هر فرآیندی خواه در جهت مثبت و خواه منفی است.. این موضوع در راستای رشد پرشتاب تکنولوژی و تغییرات در عرصه اقتصاد جهانی رخ خواهد داد.

وی در ادامه گفت: هر بازاری به نقطه اوج می‌رسد و افول می‌کند و برای همه کسب و کارها این اتفاق می‌افتد برای افراد هم حتی این اتفاق می‌افتد اما نکته مهم این است که وقتی در نقطه اوج یک فرایند هستیم باید بهترین تصمیم را بگیریم

ابراهیمی با ذکر این نکته که هیچ چیز مانع رشد پرشتاب تکنولوژی و تغییرات در عرصه جهانی نیست، اظهار کرد: اکنون ریسک‌های نوظهور در ۵ دسته قرار می‌گیرد که شامل ریسک‌های اقتصادی سیاسی تکنولوژی محیط زیست و نیروی انسانی  است. ما برای نیروی انسانی و نسل Zباید برنامه‌ریزی کنیم زیرا این نسل با نسل‌های قبل متفاوت است و باید از روش‌های دیگری برای تربیت نیروی انسانی استفاده کرد, چرا که نسل جدید مدیرسالاری و شرایط کارمندی را نمی‌پذیرد.

او افزود: به دلیل عدم توانمندی مدیران در بروزرسانی دانش‌شان احتمال برکناری آنها ۱۰ برابر بیشتر از ۲۰ ساله گذشته است. برکناری مدیران نه به آن دلیل است که مدیران امروز از مدیران گذشته ضعیف‌تر هستند، بلکه شرایط جدید شکل گرفته است.

ابراهیمی همچنین در خصوص پیش بینی پذیری اقتصاد کشور گفت: تصمیمات غلط، ناشی از عدم داده درست یا تحلیل غلط است.  به دلیل تناقض قوانین، پیش‌بینی پذیری در اقتصاد ایران وجود ندارد.  هتریک سیاست‌گذار متاثر از شرایط سیاسی، باعث عدم پیش‌بینی پذیری اقتصاد شده‌است.

عضو هیات عامل سرمایه‌گذاری بانک سپه اضافه کرد: دولت با دیدگاه حل مشکلات به صورت مقطعی، با تغییر دولت‌ها، قدرت تصمیم‌گیری را از سرمایه‌گذاران سلب می‌کند. در نتیجه شرایط صندوق‌های بازنشستگی بسیار از تصمیمات متاثر می‌شود و تامین مالی برای افزایش خدمات‌‌دهی، بسیار سخت است. در واقع در هرجا که دولت ورود کند، عدم کارایی ایجاد می‌کند و نتیجه معکوس می‌دهد. گاهی سازمان‌ها در برابر سیاست افزایش حقوق و عدالت اجتماعی، دست به تعدیل نیرو می‌زنند.

ابراهیمی عنوان کرد: ۸۰ درصد سود و ۸۰ درصد ریسک مربوط به ۲۰ درصد فعالیت‌هاست.در راستای سرمایه‌گذاری موفق، باید روی خودتان و سلامت‌خودتان، روی دوستان،  مطالعه، تجربیات، استفاده از دانش برای کسب درآمد، روی عالی به نظر رسیدن سرمایه‌گذاری کرد.

۱۸ مورد تامین مالی در تامین سرمایه امید

در ادامه محسن موسوی مدیرعامل و عضو هیات مدیره تامین سرمایه امید در این همایش عنوان کرد: بازارهای مالی باید پیش‌بینی پذیر باشند تا بتوانیم استراتژی‌های سرمایه‌گذاری را بتوان تدوین کرد. در یک سال گذشته شاخص کل ۳۵ درصد بازدهی داشته است‌. حال در این بازار  ۴۴۰ صندوق سرمایه گذاری فعال وجود دارد که ارزشی بیش از ۸۴۷ همت دارند.

موسوی ادامه داد: بانک ملت با ۱۲۰۰ همت بالاترین آمار سپرده‌ها را به خود اختصاص داده است و بانک سپه نیز مقام سوم جذب سپرده در میان بانک­ها را دارد. در سال  ۱۴۰۱، ۴۰۰ همت کسری بودجه ‌، امسال ۷۰۰ همت و سال آینده بالای هزار همت کسری بودجه وجود دارد.

مدیرعامل امید در مورد عملکرد این شرکت در زمینه تامین مالی گفت: در این شرایط امسال ۱۸ مورد تامین مالی داشتیم و پیش‌بینی می‌کنیم که ۴۰ همت تامین منابع داشته باشیم.

وی همچنین در جریان معرفی صندوق­های سرمایه­گذاری تامین سرمایه امید گفت: دارایی‌های صندوق گنجینه امید شامل ۷۱ درصد اوراق مشارکت،  ۱۸ درصد نقد و سپرده بانک است.

او در در مورد صندوق امید انصار‌ نیز توضیح داد: امید انصار یک صندوق صدور و ابطالی است که نرخ سود ۳۰.۱ درصدی به صورت ماهانه پرداخت ساخته­است.

موسوی افزود: صندوق دیگر‌ ما صندوق زرافشان با پشتوانه سکه و طلا است و حداکثر ۲۰ درصد آن اوراق درآمد ثابت است. صندوق دیگر ما سهامی و قابل معامله است و حداکثر ۲۰ درصد آن در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری شده و حدود ۷۰۰ میلیارد تومان AUM جمع‌آوری شده­است.

موسوی افزود: نرخ سود صندوق های با درآمد ثابت این تامین سرمایه از ۳۰ درصد عبور کرد. بازدهی یکساله صندوق طلای زرافشان با نماد زر نیز از ۹۰ درصد  عبور کرده­است.

مدیرعامل «امید» همچنین گفت: ما به پذیره نویسی ۳۷۵ میلیارد تومان تعهد داریم. همچنین برای شرکت ساروج نزدیک ۹۹۵ میلیارد تومان و… خرید اوراق داشتیم که همگی‌ شامل ‌۱۸ مورد تامین مالی می‌شود.

تصویب نرخ ۳۰ درصد شجاعانه بود

در این همایش همچنین محمد علی رستگار ، عضو هیات مدیره تامین سرمایه مسکن به بیان موضوعاتی در خصوص وضعیت سیستم بانکی پرداخت و گفت: در کشور ما معضلات زیادی در تصمیم گیری وجود دارد که مهمترین آن ها تنظیم نرخ سود بانکی و سایر نرخ‌ها است. نرخی که در بازار ما در قالب عقود مختلف وجود دارد. چندی پیش، بیش از ۲۰۰ همت از سوی  بانک مرکزی گواهی سپرده با نرخ ۳۰ درصد منتشر شد. وقتی در کشور نرخ ارز ناشی از رشد نقدینگی، حرکت می کند، حبس پول در سپرده­های بلند مدت اتفاق می­افتد.

وی افزود:‌️ ما سال­هاست در بازار نیاز به ساختار زمانی نرخ هدف داریم و سیاست­های پولی را به گونه ­ای پیش ببریم که به آن ساختار زمانی نزدیک شویم.  در صنعت بانک­داری ، سپرده­های کوتاه­ مدت نرخ کمتری نسبت به بلند مدت دارند. زمانی که این نرخ ۳۰ درصد، مصوب شد تصمیم شجاعانه بود ولی به موقع نبود. نرخ اخزا هم از ۲۹ به ۳۲ درصد رسیده­است. در شبکه بانکی به طرق مختلف سپرده ­پذیری گران‌قیمت می­کنیم به طوری که از ۲۷ درصد به ۳۱ درصد رسیده­است.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطپایگاه خبری بانکداری نوین در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید