امروز: پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الخميس 24 شوال 1445 | 2024-05-02
کد خبر: 77602 |
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۲ |
ارسال به دوستان
پ

بانکداری نوین- بانک ایران زمین با هدف اجرای قوانین و مقررات کشوری و آماده سازی خود جهت ورود به عصر نوین بانکداری، اقدام به اجرای فعالیت های گوناگونی کرده است که یکی از مشخص ترین آنها واگذاری دارایی های مازاد از طریق برگزاری مناقصه های متعدد در سال ۱۴۰۲ می باشد.

ه گزارش بانکداری نوین. /a>– روندچابکی سازی در نظام بانکی بین المللی در شرایط ظهور فین تک ها و هوش مصنوعی در کنار افزایش ورود بازیگران غیر متمرکز در بازار های مالی، باعث ایجاد فشار قابل توجهی بر بانک ها در راستای انجام واکنش موثر به این تغییرات شده است. این فشار همچنین از سوی نهاد های رسمی بالادستی با هدف آزاد سازی منابع و توسعه عدالت اجتماعی بر نظام بانکی وارد می شود. یکی از راهکارهای نظام بانکی برای چابک سازی، واگذاری دارایی های مازاد است. در این رابطه بانک ایران زمین در سال جاری اقدام به برپایی چندین مزایده و واگذاری بخش قابل توجهی از دارایی های مازاد خود کرده است.
مطابق با ماده ۱۶ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور کلیه بانک ها و مؤسسات اعتباری موظفند از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون سالانه حداقل سی و سه درصد (۳۳%) اموال مازاد خود اعم از منقول، غیرمنقول و سرقفلی را که به تملک آنها و شرکت های تابعه آنها درآمده است را واگذار کنند اما در کنار شرایط حساس سیاسی به دلیل اعمال تحریم های ظالمانه خارجی علیه نظام بانکی کشور، بازدهی بالاتر بازارهای موازی، ضعف در کمیت و کیفیت وثایق تسهیلات، افزایش مطالبات معوق، نااطمینانی و بی ثباتی در متغیّرهای کلان اقتصادی، واگذاری شرکتهای دولتی به بانکها به ازای دیون دولت به نظام بانکی و  مساله مهم تسهیلات تکلیفی و عدم اجازه به بانک ها  جهت اعمال ارزیابی فنی و حرفه ای تسهیلات گیرندگان همه و همه باعث شده اند تا موضوع واگذاری اموال مازاد بانک ها همچنان به عنوان موضوع داغ در نظام اقتصادی کشور مطرح باشد.
علی رغم وجود متغیر های سرعت گیر اجرای واگذاری اموال مازاد دارایی ها که در بالا بدانها اشاره شد، فشارهای سیستماتیک بین المللی برای چابک سازی بانک ها هر روز بیشتر از روز گذشته خودنمایی می کند. برای حفظ موقعیت در  عصر جدید فرا نفتی و هوش مصنوعی، بانک‌ها باید قاطعیت و چابکی بسیاری از خود نشان دهند تا موفق به ادامه فعالیت در فضای پر رقابت مالی شوند. آنها لازم است تا ضمن افزایش بهره وری، خود را برای رودررویی با مقررات جدی تر بین المللی( IFTF) ، تغییرات آب‌وهوایی و تنش‌های جهانی آماده سازند؛ یکی از مهمترین راهکارها در این زمینه، واگذاری اموال مازادی است که باعث قفل شدن منابع و سنگینی فعالیت بانک ها در ارایه تسهیلات و گردش مالی منابع می شود.
این درست است که بر اساس قانون عملیات بانکی بدون ربا و درچارچوب آیین نامه فصل سوم قانون مذکور، بانک ها می توانند با استفاده از عقود مشارکت حقوقی و سرمایه گذاری مستقیم، به سرمایه گذاری در سهام شرکت های موجود یا ایجاد شرکت جدید اقدام نمایند و این یک واقعیت است که روند اقتصاد جهانی به سمت ادغام و تملک دارای ها (M&A)پیش می رود، اما این دارایی ها باید از یکسو باید متناسب با شاخص های قانونی از جمله ارتباط معنی دار با سرمایه بانک ها و از دیگر سو واجد ویژگی های لازم جهت حمایت از فعالیت های بانک در عرصه رقابتی از جمله در متغیر مهم مقیاس پذیری باشند.
در این راستا بانک ایران زمین با هدف اجرای قوانین و مقررات کشوری و آماده سازی خود جهت ورود به عصر نوین بانکداری، اقدام به اجرای فعالیت های گوناگونی کرده است که یکی از مشخص ترین آنها واگذاری دارایی های مازاد از طریق برگزاری مناقصه های متعدد در سال ۱۴۰۲ می باشد.
آگهی مزایده عمومی املاک بانک ایران زمین شماره ج/۱۴۰۲ با شرایط ویژه به تاریخ اعلام  ۱۴۰۲/۰۵/۳۱،
آگهی مزایده فروش سهام شرکت های توسعه صنعتی آرین به تاریخ آگهی ۱۴۰۲/۰۶/۱۳ ، آگهی مزایده عمومی املاک بانک ایران زمین به شماره ۲/ج/۱۴۰۲ به تاریخ آگهی  ۱۴۰۲/۰۶/۲۸ ، آگهی فروش سهام شرکت های افشره ساز فردوس و فراز پلیمر فردوس به تاریخ آگهی  ۱۴۰۲/۰۸/۲۰  و آگهی مزایده عمومی املاک به شماره هـ/۱۴۰۲ به تاریخ آگهی  ۱۴۰۲/۰۸/۲۴ از جمله تلاش های این بانک برای واگذاری تعداد قابل توجهی از دارایی های مازاد منقول تجاری، اداری و مسکونی از طریق مزاید عمومی می باشد.
ادامه این مزایده ها در قالب شرکت سرمایه گذاری داتام (هلدینگ مالی بانک ایران زمین) در کنار دیگر فعالیت های راهبردی بانک ایران زمین، شرایط را برای حضور این بانک در فضای رقابتی نظام بانکداری آینده در داخل و خارج از مرزهای ایران اسلامی فراهم می سازد./ بانکداری نوین. /p>

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطپایگاه خبری بانکداری نوین در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید